PEDAGOG SPECJALNY
Serdecznie witam wszystkich Rodziców,
Drodzy Państwo od września bieżącego roku dzieci z naszego przedszkola mają możliwość korzystania z porad oraz zajęć prowadzonych przez pedagoga specjalnego.
Rozporządzenie MEN z dnia 22 lipca 2022r zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach określa szczegółowo zadania pedagoga specjalnego.
Harmonogram konsultacji pedagoga specjalnego z rodzicami w roku szkolnym 2024/2025:
Czwartek, godziny: 12:00-13:00. Konsultacje odbywają się po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym.
Do zadań pedagoga specjalnego należy:
– prowadzenie badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola
-współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup i rodzicami w zakresie prowadzenia badań i działań diagnostycznych
-rozwiązywanie problemów edukacyjnych i wychowawczych dzieci;
-współpraca z zespołem specjalistów w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno- terapeutycznego dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego;
-udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej dzieciom, rodzicom dzieci i nauczycielom;
Powyższe zadania obligują pedagogów specjalnych do tego, aby w przedszkolu prowadzić obserwację dzieci, ich diagnozowanie oraz badania. Należy pamiętać, że pedagog specjalny współpracuje z poradnią pedagogiczną oraz innymi specjalistami np. psychologiem czy logopedą.
Funkcję pedagoga specjalnego w naszym przedszkolu sprawują:
mgr Edyta Samuel oraz mgr Kinga Mucha
Pedagog specjalny na terenie przedszkola prowadzi zajęcia, które mają na celu wspomaganie rozwoju dziecka adekwatnie do jego potrzeb oraz poziomu funkcjonowania. Zajęcia prowadzone są w indywidualnym kontakcie z dzieckiem lub w małym zespole. Zajęcia te różnią się w zależności od rodzaju zaburzeń i potrzeb dziecka. Zawsze związane są ze stymulacją ogólnorozwojową, stymulacją rozwoju poznawczego, mowy, myślenia, percepcji wzrokowej, słuchowej, koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej, rozwijaniem sprawności manualnej, grafomotoryki. Pedagog stosuje dodatkowe pomoce dydaktyczne w celu wyjaśnienia oraz ułatwienia w zrozumieniu przedstawianych treści przez nauczycieli, podejmuje dodatkowe ćwiczenia pomagające opanować nowe umiejętności.
Istotą pedagogiki specjalnej jest niesienie pomocy i wsparcia osobom z różnorodnymi ograniczeniami, które w dużym stopniu wpływają na ich proces kształcenia, wychowania, jak również socjalizacji. Jej zadaniem jest nauczanie, wspomaganie wychowania, a przede wszystkim rewalidacja, czyli usprawnianie obniżonych funkcji i kompensowanie ich poprzez te, które są prawidłowo wykształcone. Pedagog specjalny zajmuje się zatem prowadzeniem zajęć terapeutycznych, czyli takich, które mają za zadanie w jak najskuteczniejszy sposób korygować występujące deficyty, ale także starać się zastępować obniżone funkcje tymi, które stanowią mocne strony dziecka. Pedagog specjalny pomaga również rozwijać potencjał oraz motywować do wysiłku poznawczego dzieci przejawiające ponadprzeciętne zdolności intelektualne.
Drodzy Rodzice, zachęcamy do zapoznawania się z materiałami, które
sukcesywnie będą udostępniane
Procedura Niebieska Karta w naszym przedszkolu:
Warto przeczytać: