Materiały na czas zawieszenia zajęć

Grupa: Kubusie

Serdecznie witamy w nowej, dość trudnej dla wszystkich rzeczywistości, pozdrawiamy nasze dzieciaki i ich najbliższych, życzymy wszystkim dużo zdrowia i cierpliwości. Tęsknimy za naszymi przedszkolakami i chcemy, aby w tym czasie nie nudziły się i nie zapominały o przedszkolu. Będziemy przesyłać zadania, zabawy i linki do ciekawych stron, na których można realizować różne ćwiczenia 🙂

 

Rodzice,  którzy z     uwagi     na     brak     możliwości     osobistego     sprawowania     opieki     nad  dzieckiem ze   względu   na   wykonywany   zawód są zainteresowani objęciem  opieką przedszkolną dziecka, proszeni są o złożenie oświadczenia zamieszczonego na stronie internetowej przedszkola; http://38mp.czest.pl/kategoria/wiadomosci/ w terminie do 04.05.2020r do godz 11;30. Oświadczenie wypełnione, podpisane przez obojga rodziców i zeskanowane /  wykonane zdjęcie telefonem, należy przesłać do 04.05.2020r do godz 11;30 na email grupowy grupakubusie@wp.pl , który wykorzystujecie Państwo w kontaktach z nauczycielami oraz na adres  mp38@edukacja.czestochowa.pl. W przypadku braku możliwości wykonania  skanu/  zdjęcia proszę o kontakt tel 34 3 22 70 1 1 w celu ustalenia formy złożenia wypełnionego i podpisanego oświadczenia.
W oświadczeniu proszę wskazać  informację o konieczności zapewnienia opieki przedszkolnej w związku z wykonywaną pracą i zawodem, wskazać czas w jakim dziecko powinno być objęte opieką przedszkolną, poinformować czy rodzic/opiekun, lub inny członek rodziny wspólnie zamieszkujący, przebywa w kwarantannie lub izolacji domowej. Uzyskanie powyższych danych będzie jednym z podstawowych wymogów zapewnienia zarówno dzieciom jak i pracownikom higienicznych i bezpiecznych warunków pracy i opieki w czasie epidemii. Zgodnie z wytycznymi Ministra Edukacji Narodowej pierwszeństwo w zakresie zapewnienia opieki w placówkach przysługiwać będzie dzieciom pracowników systemu ochrony zdrowia, służb mundurowych, pracowników handlu i przedsiębiorstw produkcyjnych, realizujący zadania związane z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Wszelkie informacje na temat zasad i warunków  pobytu dziecka w przedszkolu będą przekazywane po rozpoznaniu Państwa  potrzeb  w zakresie zapewnienia opieki nad dziećmi.
Jednocześnie informuję, że względu na  opracowanie, wdrożenie procedur oraz dostosowanie placówki do zaleceń i wytycznych w celu zapewnienia bezpiecznych warunków, nie została jeszcze podjęta decyzja o terminie wznowienia pracy przedszkola.
Maria Fiszer – dyrektor Miejskiego Przedszkola nr 38
Termin składnia oświadczeń przez rodziców  04.05.2020r  do godz 11;30.
04.05.20

18.05.20

 PONIEDZIAŁEK

Temat: ZWIERZĘTA DOMOWE

1. Wesoła gimnastyka:

    https://www.youtube.com/watch?v=qGOkwiobJIE

2.Wysłuchajcie z uwagą wiersza ,, Szczeniątka” E. Szelburg Zarembiny. Nauczcie się go na pamięć.  Ile piesków było w koszyku?, Co o nich wiemy?

http://www.ewa.bicom.pl/dzieci2/d263.htm

3. Obejrzyjcie obrazki pieska i kota i wskażcie różnice pomiędzy ich wyglądem.

Materiały na czas zawieszenia zajęć

 

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały (Wikipedia)

4.Wysłuchajcie odgłosów zwierząt nie patrząc na filmik tylko słuchając i zgadnijcie jakie to zwierzaki. Potem możecie obejrzeć filmik.

https://www.youtube.com/watch?v=g0y37RE8xwE

5.Zabawa naśladowcza ,,Na spacerze” Naśladujcie ruchy kotka, potem pieska, na spacerze, pamiętając o tym czym rużni się ich zachowanie 🙂

6.Wyszukajcie wszystkie literki Z, z w tekście i obrysujcie je czerwonym kółeczkiem. Policzcie literki Z, z.

 

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały (Pinterest)

7.„Gimnastyka buzi i języka”- mruczcie na wydechu, masujcie twarz wydając odpowiednie dźwięki, nabierajcie powietrza i starajcie się jak najdłużej wypowiadać „miau” naśladując kotka, ,,hau” naśladując pieska.

8. Nauczcie się samodzielnie rysować kotka dorysowując kolejne elementy. Powodzenia 🙂

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały (Pinterest)

 WTOREK

1.Zabawa ruchowa:              https://www.youtube.com/watch?v=4T9mvzAZhD8

2.  Wysłuchajcie zagadek o zwierzątkach i wskażcie prawidłowe odpowiedzi.

Ma długie uszy,
futerko puszyste.
Ze smakiem chrupie
sałaty listek. (królik)

Tak cichutko chodzi,
że go nikt nie słyszy.
I dlatego bardzo,
boją się go myszy. (kot)

Za kości rzucone,
dziękuje ogonem. (pies)

Za szkłem pływają,                                                                                                                                                                                                        kolorowe łuski mają. (rybki)

3. Obejrzyjcie filmik o rybkach akwariowych. Jak wyglądają rybki i co wiecie o ich życiu?

https://www.youtube.com/watch?v=Htdm79AgaoM

4. Wykonajcie pracę plastyczną – rybka w akwarium, odrysowując dłoń i wyklejając ją plasteliną lub malując według wzoru. Roślinki wykonajcie według własnego pomysłu.

 

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały (Pinterest)

5. Zabawy logopedyczne:

Piłeczka do zabawy

Poproś dziecko, by przetransportowało piłeczkę pingpongową z jednego miejsca na drugie, wyłącznie za pomocą oddechu (dmuchając i nadając piłce kierunek) np.

  • od kanapy do fotela,
  • najdalej jak umiesz (i mierzycie miarką),
  • żeby przeleciała przez próg,
  • do schodów,
  • na koniec dywanu itd.

Mecz

Na prostej powierzchni np. ławie w pokoju, kładziesz piłeczkę. Ty z jednej strony ławy, dziecko na przeciwległym boku. Każde z was ma za zadnia tak dmuchać w piłeczkę, żeby strzelić gola przeciwnikowi.

Możecie też zrobić mniejsze boisko. Wystarczy narysować na białej kartce A4 dwie bramki oraz połowę boiska i zabawa może się zacząć.5. Papuga

Poproś dziecko, aby wyraźnie powtarzało za tobą poszczególne sylaby. Łatwiej zachęcisz pociechę do papugowania jeśli pobawicie się w przedrzeźnianie lub staniecie przed lustrem.

  • AR, AR, AR
  • ER, ER, ER
  • OR, OR, OR
  • DRA, DRO, DRE
  • TRA, TRO, TRE
  • BRU, BRY, BRA
  • ATRA, ATRE, ATRO
  • RA, RO, RE, RI
  • GRA, GRO, GRE

6. Wykonajcie kartę pracy.

Materiały na czas zawieszenia zajęć

7. Wysłuchajcie piosenki o pieskach, wystukajcie rytm za pomocą klocka. Postarajcie się nauczyc refrenu i wspólnie go zaśpiewajcie.

https://www.youtube.com/watch?v=o2EieV3RSFc

20.05.70

ŚRODA

1.Poruszajcie się w rytmie muzyki, pamiętając o dokładnym odtwarzaniu ćwiczeń.

 https://www.youtube.com/watch?v=l78D-0TKWBM&t=30s

2. Zabawa logopedyczna: Zagrajcie w grę i wykonujcie polecenia.

https://www.logopestka.pl/zabia-gimnastyka-buzi-i-jezyka-gra-online/

3. Wysłuchajcie opowiadania czytanego przez dorosłą osobę.

„Zły pies”
Olga Masiuk
– Moi sąsiedzi mają na płocie taką tabliczkę z napisem „zły pies” – powiedziała nagle Elizka.
– Skąd wiesz, że taki napis tam jest? – chciał wiedzieć Kuba.
– Tata mi przeczytał.
– I co z tego, że mają taki napis? – Kuba wciąż nie rozumiał.
– To – zaczęła wyjaśniać Elizka – że ich piesek jest malutki i nawet szczekać nie chce. Za to ucieka, jak
tylko się ktoś pojawi.
– Mój tata mówi, że te psy nie są złe, tylko takie tabliczki się wiesza, żeby odstraszyć złodziei – wtrącił się
Szczypior.
– To pewnie złodzieje już o tym wiedzą i nie dadzą się odstraszyć – powiedziała Zosia.
– Lepiej pobawmy się w psa. Będziesz psem? – zwróciła się do Tupa, który właśnie przytuptał.
– Nie mogę być psem. Jestem zającem i nie będę udawał psa – Tup się oburzył.
– Dobra, to Szczypior będzie psem, a ja go będę wyprowadzać na spacer – zdecydowała Elizka.
I Szczypior poszedł na spacer, a Tup był zającem, którego Szczypior obszczekiwał. W końcu jednak
Szczypior zmęczył się bieganiem za patykiem i trzeba było przerwać zabawę i zająć się czymś innym.
Następnego dnia Elizka wpadła rozgorączkowana do przedszkola.
– Wiecie co się stało?! – nie mogła złapać tchu.
– Co?! Co?! Co?! – wszyscy dopytywali, bo każdy chciał poznać tę sensację.
– Okazało się, że zły pies może być jednak zły. I że twój tata, Szczypior, nie miał racji.
Szczypior już chciał bronić taty, choć nie do końca wiedział, o co chodzi. Ale Elizka mówiła dalej:
– Bo wczoraj rzeczywiście do sąsiadów chcieli wejść złodzieje. A w domu była tylko Putka…
– Jaka Putka? – zainteresował się Tup.
– No zły pies, który miał nie być zły.
– Ten, który nie szczeka i ucieka?
– Właśnie. Ale okazało się, że Putka jednak jest zła i potrafi szczekać i ugryzła złodzieja w kostkę, i on się zaplątał w nogawki, i upadł, i otworzył mu się worek, i wysypały się z niego wszystkie pieniądze, które ukradł, i złoto.
– I co? Złapali go? – wykrzyknęła przerażona Zosia.
– Chyba nie – Elizka zamyśliła się.
– To skąd wiesz, że się worek otworzył i wysypało złoto? – zapytał z powątpiewaniem Kuba.
Elizka znów się zamyśliła.
– Bo worek leżał na podłodze, i złoto, kiedy nasi sąsiedzi wrócili. A Putka sobie obok worka siedziała.
I tylko kawałek tej nogawki złodziejskiej wystawał jej z pyszczka. A nasi sąsiedzi chcą teraz zmienić napis na tabliczce na płocie.
Po wysłuchaniu opowiadania dziecko odpowiada na pytania dotyczące jego treści.
Co było napisane na tabliczce, którą przeczytał Elizce jej tata?
Dlaczego wiesza się takie tabliczki?
Jak miał na imię pies sąsiadów Elizki?
Czy Puta był złym psem?
Dlaczego?
Jak należy zachować się w obecności psa, który pilnuje podwórka lub domu?
4.  ,,Kto to?” – Przyglądajcie się obrazkom zwierzątek. Klasyfikujcie je na te które pływają, gryzą i piszczą.

Materiały na czas zawieszenia zajęć

 

Materiały na czas zawieszenia zajęć

 

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały (Wikipedia)Materiały na czas zawieszenia zajęć

 

Materiały na czas zawieszenia zajęć

 

Materiały na czas zawieszenia zajęć

5. Wykonajcie kartę pracy z figurami geometrycznymi. Odszukajcie trójkąty i pomalujcie je na niebiesko, odszukajcie kwadraty i pomalujcie na zielono.

 

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały (Pinterest)

 

6. Wykonajcie pracę plastyczną – Kotek. Wytnijcie kolejne części kotka, naklejcie je na kolorową kartkę i pomalujcie lub ozdóbcie według własnego pomysłu. Możecie poprosić o pomoc kogoś starszego 🙂

 

Materiały na czas zawieszenia zajęć

7. W nagrodę za ciężką pracę możecie obejrzeć na koniec dnia bajeczkę 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=iAkglODnras

 

21.05.20

CZWARTEK

1.Wykonaj ćwiczenia na dobry początek dnia:

https://www.youtube.com/watch?v=oGJg1RSOof4

2. Zabawa plastyczna: Myszka. Z materiałów plastycznych (szary lub ozdobny papier papier, klej, nożyczki, flamaster, sznurek) wykonajcie myszkę.

 

Materiały na czas zawieszenia zajęć

3.   Wykonajcie ćwiczenia manualne, ćwiczenia z literką Z, z, wodzenie po śladzie ołówkiem, Powiedzcie jaką literę w wyrazie zwierzątko słyszymy na początku, na końcu i w środku. Dzielenie wyrazu zwierzątko na sylaby. Ile sylab słyszycie?

 

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały (Pinterest)

4. Wykonajcie kartę pracy według polecenia.

 

Materiały na czas zawieszenia zajęć

 

5.   Opowiadanie o tym co wiemy o pracy weterynarza na podstawie filmiku o Weterynarzu – inwencja twórcza dzieci, odpowiedzi na zadawane pytania.

  • Kto to jest weterynarz?
  • Co robi weterynarz?
  • Kto przychodzi do weterynarza?
  • Czy chiałbyś być weterynarzem?
  • Jakie zwierzątka leczy weterynarz?

https://vod.tvp.pl/video/kulisy-czyli-blekitek-poznaje-zawody,weterynarz,19173697

6.  Zabawa matematyczne, figury geometryczne.

Materiały na czas zawieszenia zajęć

7. Posłuchajcie w ciszy piosenki o kotku.

 

https://www.youtube.com/watch?v=4gSuENvvV1A

 

22.05.20

PIĄTEK

1.Poruszajcie się do muzyki:

https://www.youtube.com/watch?v=DMsT7BXqo7s

 

2.   Wykonajcie pracę plastyczną – kolorowa papuga, wykonywanie papugi według wzoru. Potrzebne materiały:   Papierowy talerzyk, farby, nożyczki , klej, kolorowe tasiemki lub wstążki, flamaster do namalowania oczka, lub plastikowe oczko, jeśli takie macie.

 

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały (Pinterest)

3.  Zabawy z muzyką: Przygotujcie wskazane przedmioty: 2 drewniane łyżki, pudełko plastikowe, garnek metalowy, pudełko tekturowe i zabawcie się do rytmu.

https://www.youtube.com/watch?v=x9F1oqntz_o

4. Wysłuchajcie bajeczkę o papugach.

Dawno, dawno temu, za siedmioma morzami, na środku błękitnego, bezkresnego oceanu znajdowała się nieduża wyspa. Ot, można powiedzieć – kilka drzew na krzyż, mały wygasły wulkan i niewielki potok. Wyspa jak ich pełno na Oceanie Spokojnym. Rosły na niej bananowce, palmy daktylowe i kokosowe, oraz kilka innych równie egzotycznych gatunków roślin. Jeśli chodzi o zwierzęta to ich różnorodność była jeszcze mniejsza. Oprócz insektów i owadów wyspę zamieszkiwały głównie ptaki. A wśród nich prym wiodły papugi. Nie mając naturalnych wrogów, ptaki te rozprzestrzeniły się po całej wyspie i stały się niezwykle liczne. Żyły w spokoju skrzecząc na siebie nawzajem. Ich życie było bezproblemowe i pozbawione jakichkolwiek atrakcji. Można powiedzieć, że było nudne.

Od czasu do czasu pojawiał się jakiś huragan, czy tsunami, które zagrażały papugom, jednak poza tymi sporadycznymi zdarzeniami, nie miały żadnych powodów do niepokojów, czy nawet do tego aby się ruszać z miejsca. Wszystko to sprawiło, że papugi te zaczęły coraz bardziej przybierać na wadze i wkrótce stały się bardzo duże.

Ich życie biegłoby tak w nieskończoność, gdyby nie pewne zdarzenie. Pewnego razu kiedy papugi jak zwykle siedziały na drzewach i skrzeczały jedna na drugą nie zdając sobie sprawy z niczego, na brzeg ich wyspy fale wyrzuciły szczątki jakiegoś okrętu. Wśród tych szczątków znalazło się dwóch rozbitków.

Papugi były bardzo zdziwione widząc ogromne postacie, chodzące na dwóch nogach, które w najmniejszym nawet stopniu nie przypominały papugi, ani nawet żadnego ze znanych ptaków. A co najdziwniejsze, postacie te nie miały nawet piór. Zamiast skrzydeł miały chwytne, długie kończyny, a zamiast dzioba jakieś miękkie otwory. Postacie te wyglądały dziwacznie i wzbudziły wśród papug ogromne zainteresowanie.

Zainteresowanie to wzrosło jeszcze bardziej gdy postacie te przebudziły się i zaczęły robić rzeczy, o których papugi nawet nie śniły. Były to chociażby wykonane z gałęzi schronienia, czy pływające na wodzie drewniane tratwy. Papugi obserwowały to wszystko i tylko kręciły głowami i skrzeczały do siebie z wyrazami podziwu.

Dwoje rozbitków również było zaciekawionych wyspą na której przyszło im się znaleźć. Dziękowali bogu, że nie utonęli i że fale doprowadziły ich właśnie tutaj. Kiedy się przebudzili i zobaczyli pod sobą żółty i ciepły piasek, byli niemal w siódmym niebie. Potem zorientowali się, że są na nieznanej sobie wyspie. Początkowo obawiali się, czy wyspa ta nie jest przypadkiem zamieszkała przez jakieś dzikie plemiona, jednak krótki spacer przekonał ich o tym, ze wyspa jest zbyt mała aby mogła być zamieszkała. Miało to swoje dobre i złe strony. Dobra była taka, ze byli tu bezpieczni. Zła natomiast taka, że zostali sami na bezludnej wyspie i nie mieli pewności, czy uda im się kiedykolwiek wrócić do domu.

Obydwaj marynarze pozbierali wyrzucone przez fale szczątki statku, wszystkie pływające beczki i ubrania. Potem udali się do lasu w poszukiwaniu pożywienia. Znaleźli mnóstwo bananów, czym bardzo się ucieszyli.

Posiliwszy się zabrali się do przygotowania szałasów na noc. Ścieli kilka drzew umocowali je lianami i przykryli ogromnymi liśćmi bananowców. W ten sposób zabezpieczyli się przed deszczem i wiatrem. Potem udali się na zwiedzanie wyspy. Dotarli na szczyt wulkanu. Na szczęście wulkan ten wyglądał na nieczynny. Drugą dobrą wiadomością było to, że na zboczu wulkanu odnaleźli potok i małe jeziorko z czystą słodką wodą nadającą się do picia. Okazało się, że mają co pić i co jeść. Poczuli się znacznie lepiej, gdyż oznaczało to, że są w stanie żyć na tej wyspie.

Kolejnym krokiem było wyznaczenie punktu obserwacyjnego, czyli takiego, z którego można by obserwować ocean i wypatrywać żagli przepływających w pobliżu okrętów. Kiedy już takie miejsce znaleźli, pojawił się jeszcze jeden problem. W jaki sposób przekazać takiemu okrętowi sygnał, ze znajdują się na wyspie. Ludzie ci byli bardzo zaradni. Jeden z nich tak długo pocierał dwa kawałki drewna o siebie, że w końcu wzniecił ogień. Teraz wystarczyło przygotować duże ognisko, które można będzie rozpalić aby dać znać przepływającym okrętom.

Ogień miał jeszcze inne zalety. Dawał ciepło. Odstraszał insekty. Ale przede wszystkim pozwalał przygotować ciepłe posiłki.

Wszystkiemu z ogromną ciekawością przyglądały się papugi. Przyglądały się, obserwowały i… I przysłuchiwały się rozmowom ludzi. Papugi jeszcze nigdy nie słyszały takich dźwięków. Były bardzo interesujące.

Pewnego razu jeden z ludzi znudził się jedzeniem ciągle tych samych posiłków – pieczonych bananów, kokosów i daktyli. Rozejrzał się dookoła i zobaczył bardzo kolorowe ptaki, których setki siedziały na pobliskich drzewach i przyglądały mu się z ciekawością. Ptaki te były dosyć duże. Wielkością dorównywały niemal młodym kurczakom. Marynarz pomyślał, ze pieczona papuga będzie dobrą odmianą od bananów. Postanowił złapać kilka tych ptaków. O dziwo ptaki te wcale się go nie bały i łatwo dawały się podejść.

Marynarz skradał się do jednej z papug uspokajającym głosem mówiąc do niej: „nie bój się, zaraz cię złapię i cię zjem”. I właśnie miał ją schwytać, gdy ta przemówił do niego tymi słowami: „zjem cię, zjem cię, złapię, złapię”.

Zdziwiony człowiek stanął jak wryty i czym prędzej przeszła mu ochota na zjadanie gadającego ptaszyska. Wkrótce okazało się, że nie tylko ta jedna papuga to potrafi. Ptaki te gadały jak najęte. A raczej, jak się później okazało powtarzały to co się do nich mówiło.

Ludzie zaniechali zjadania tych inteligentnych ptaków. Zamiast tego nauczyli się łowić ryby. Po kilku miesiącach spędzonych na wyspie oswoili kilka papug, które stały się ich przyjaciółmi.

Pewnego razu jeden z marynarzy ujrzał na horyzoncie białe żagle okrętu. Czym prędzej rozpalił ognisko i o dziwo, załoga okrętu dostrzegła ten sygnał. Kilka godzin później rozbitkowie zostali uratowani. Wrócili do Europy, skąd pochodzili, a wraz z sobą zabrali swoich nowych przyjaciół – papugi. Kiedy dopłynęli do domu, gadające ptaki podbiły serca mieszkańców Europy. Każdy bogaty człowiek chciał bowiem mieć takiego gadającego ptaka. Wkrótce dwaj rozbitkowie zorganizowali specjalną wyprawę na swoją dawną wyspę, aby przywieźć więcej tych wspaniałych gadających papug.

I tak papugi dotarły do naszych mieszkań i stały się członkami naszych rodzin.

  • Czego dowiedzieliście się o papugach?
  • Jakie mają kolory?
Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały (Wikipedia)

5. Narysujcie po śladzie.

Materiały na czas zawieszenia zajęć

 

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały (Pinterest)

 

6.     Rozwiązywanie zagadek o kolorach

Kolor czerwony

Tego koloru
szukajcie w makach,
lub w muchomorze,
co rośnie w krzakach.

Kolor biały

Gdy pada śnieg i jest zima,
ten kolor świat przykrywa.
Jakby się mleko wylało,
bo dookoła jest … .

Kolor czarny

Takiego koloru jest węgiel
i kominiarskie ubranie,
a także smoła i sadza,
kto zgadnie, nagrodę dostanie.

Kolor czerwony

To kolor auta strażackiego
i barwa serca gorącego.
Raz, dwa, trzy, zgadujesz ty!

Kolor niebieski

To kolor morza, rzeki
i pogodnego nieba.
Pomyśleć nad tym trzeba!

Kolor zielony

To kolor liści i trawy,
czy już odpowiedź mamy?

Kolor niebieski

Gdy spojrzysz w górę na niebo,
lub chabry zobaczysz w życie.
Już będziesz wiedział na pewno,
o jakim kolorze myślę.

Kolor żółty

Słonecznik nazwę zawdzięcza słońcu
powiedzcie jaki kolor je łączy.

Kolor pomarańczowy

Marchewkę zawsze ten kolor kryje
bywają takie również i dynie.

Kolor zielony

Liście są takie
i trawa też.
Jaki to kolor?
Już pewnie wiesz.

25.05.20

 PONIEDZIAŁEK

Temat: MOJA RODZINA

 

1. Gimnastyka z naśladowaniem ruchów https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

 

2. Osłuchanie się z piosenką https://www.youtube.com/watch?v=n4tYuYZd_yc

 

3. Praca plastyczna Moja rodzina. Przedstawcie swoją rodzinę na kartce wybraną techniką. Podpiszcie członków rodziny.

 

4. Zagdnijcie o kim mowa. Co to za zawody? Czy wiecie czym się zajmują ludzie wykonujący dane zawody 😉

Osłuchuje plecy i bada brzuszek. Potem zagląda jeszcze do gardła, a nawet do uszek.    (lekarz)

Pożar, powódź, nawet dziura w dachu. Ten jegomość nie zna strachu. Gdy więc dopada ludzi klęska jakaś, wzywają na pomoc pana…    (strażaka)

Ściga przestępców po mieście i zamyka ich w areszcie. Czasem kieruje też ruchem. Jeśli dobrze znasz przepisy, jesteś jego druhem.    (policjant)

Kto ciągle dzieci o coś pyta i sprawdza prace domową w zeszytach? Umieć trzeba bardzo wiele, żeby być …   (nauczycielem)

Gdy komputer się zawiesi, zatnie lub zepsuje, ten pan szybko go naprawi i zaprogramuje.    (informatyk)

W białym fartuchu ze słuchawkami. Zajmuje się fachowo chorymi zwierzętami.    (weterynarz)

Miła pani na ekranie, mapy pokazuje co dzień. Na nich jest namalowane, co słychać w pogodzie.    (pogodynka)

Spotkasz go w niezwykłym miejscu, gdzie jest scena i kurtyna. Gdy podniosą ją do góry, on swój występ już zaczyna.    (aktor)

Z pomocą nożyczek, szczotki i grzebienia, wygląd naszych włosów czaruje i zmienia.    (fryzjer)

Świeżutkie pieczywo w sklepie jest od rana. Jak myślisz, kto w nocy piecze je dla nas?    (piekarz)

Chodzi z dużą torbą, trudne ma zadanie. Zajmuje się co dzień listów doręczaniem.    (listonosz)

 

5. Opowiedzcie jakie zawody wykonują wasi rodzice. Jakie znacie jeszcze zawody, czym się zajmuja ludzie wykonujący wymienione zawody?

 

6. Jaki jest wasz wymarzony zawód? Opowiedzcie i narysujcie na kartce czym chcielibyście się zajmować w przyszłości 😉

 

7. Wysłuchajcie opowiadania Czar dla mamy Joanny Papuzińskiej i odpowiedzcie na pytania.

Od rana do wieczora gospodarowaliśmy w kuchni, a mama odpoczywała. Były to jej imieniny, a u nas w domu jest taki zwyczaj, że tego dnia mama nie może nawet dotknąć się żadnej roboty.

Usiedliśmy do kolacji przy odświętnie nakrytym stole. Czekaliśmy na tatę, który znów na kilka dni wyjechał i właśnie dziś wieczorem miał wrócić. Opowiadaliśmy sobie różne historie.

Najwięcej mówił, jak zawsze, nasz najstarszy brat. Wyczytywał on z gazet wszystko o nowych wynalazkach i maszynach, a potem opowiadał nam to.

– Czy słyszeliście o poduszkowcach? – zapytał.

Nie słyszeliśmy o tym nigdy, więc nasz najstarszy brat opowiedział nam o nowych latających pojazdach, które tak właśnie się nazywają.

Naszej mamie najbardziej podobało się to, że poduszkowce latają nisko nad ziemią, nie tak jak samoloty.
Wyobrażacie sobie? To dopiero byłoby przyjemnie przelecieć się nad miastem w taki piękny wieczór jak dzisiejszy! Zobaczyć je z góry, jakby się było gołębiem lub jaskółką! Chciałabym, żeby nam się coś takiego zdarzyło. Nie musiałby to nawet być poduszkowiec, wystarczyłaby zwykła poduszka!

W tej samej chwili, gdy mama wypowiedziała to życzenie, nasz tapczan jęknął, stęknął. Wieko podniosło się. Wyskoczyły z niego po kolei nasze poduszki i zawisły w powietrzu.

Szalona okazja! – ucieszyła się mama. – Widać to jakiś prezent imieninowy dla mnie. Siadajmy!

Lecz nim wdrapaliśmy się na poduszki, w drzwiach stanął tata. A trzeba powiedzieć, że nasz tata nigdy nie przepadał specjalnie za czarami.

Co tu się dzieje? – zawołał. – Co znowu wyrabiacie?
Wybieramy się na spacer! – krzyknął nasz najmłodszy brat. – Siadaj z nami!
O, nie! Macie coraz bardziej szalone pomysły! Co powiedzą ludzie, gdy zobaczą cię, Marysiu, fruwającą nad rynkiem?

Tymczasem z tapczanu wyskoczyła już piąta poduszka i leciała prosto na tatę.

Nic z tego – powiedział tata. Zresztą będzie mi potem dokuczał reumatyzm, jak mnie za bardzo przewieje. Lećcie sobie sami, skoro już musicie.
Cztery nasze poduszki, gdyśmy tylko na nich usiedli, wypłynęły przez okno na dwór. Wyminęliśmy krzaki jaśminu, kwitnące w ogródku i zaczęliśmy wznosić się do góry.

Gdy byliśmy na wysokości czubków topoli, coś nagle zafurczało za nami. To doganiał nas tatuś na swojej poduszce.

Niech tam, ja z wami! Przecież dziś imieniny mamy!

I dalej polecieliśmy już wszyscy.

Naokoło była ciemna, ciepła, pachnąca noc. Poszewki i falbanki furkotały na wietrze, tak jakby każda poduszka miała swój motorek. Tuż – tuż pod nami migotało światełkami nasze miasto. Widać było w mroku domy, dzwonnicę, park, naokoło – pola, a dalej czarne plamy lasów.

Patrzcie, dopiero teraz widać, że mieszkamy naprawdę w małym miasteczku – powiedziała mama.
Patrzcie, tymi poduszkami można sterować! – zawołał tata. – Kiedy rozpinam marynarkę, wiatr stawia większy opór i leci się wolniej. Kiedy zapinam – to szybciej!

Zaczęliśmy wszyscy próbować. W ten sposób okrążyliśmy rynek.

Uwaga! – krzyknął tata. – Musimy już wracać! Poduszki opadają!

Rzeczywiście, nasze pojazdy opuszczały się coraz niżej. Ledwo ledwo udało się nam dojechać na nich do ogródka. Dotykaliśmy nogami ziemi.

Potem musieliśmy już wziąć poduszki pod pachę i wejść z nimi po schodach.

Nic nie szkodzi! – rzekł tata do mamy. – Uważam, że była to całkiem niezła przejażdżka. Udał ci się, Marysiu, ten czar!
Kiedy to nie ja czarowałam! – sprzeciwiła się mama. – Ja się nie znam na takich wynalazkach. Całą drogę właśnie zastanawiałam się, kto to?

Mama przyjrzała się nam po kolei.

No, który i jak to zrobił? – zapytała, jak wtedy, gdyśmy coś przeskrobali.
Ja – przyznał się nasz najstarszy brat. – Pamiętacie baloniki, które kupowaliśmy na defiladzie? Te, co same leciały do góry? Wypuściłem z nich gaz i napompowałem nim poduszki. Tylko za bardzo się śpieszyłem, nie zaszyłem dobrze poduszek i dlatego gaz zbyt wcześnie uciekł. Chciałem zdążyć przed powrotem taty, ale mi się nie udało.
Właśnie że ci się udało – powiedziała mama. – Nie widzisz, że tata nareszcie przekonał się do naszych czarów?

 

Odpowiedzcie na poniższe pytania:

1. Jakie święto obchodziła mama?

2. Gdzie był przez cały dzień tata?

3. O czym opowiadał brat przy kolacji?

4. Co niespodziewanego wydarzyło się tego wieczoru?

5. Jak zareagował na to tatuś?

6. Jak działały poduszkowce?

 

8. Ćwiczenia grafomotoryczne ręki. Wykonajcie szlaczki.

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały na czas zawieszenia zajęć (pinterest)

9. Zabawy z literkami. Zaznacz w zielone kółeczka wszystkie literki znajdujące się w wyrazie mama i tata, ja

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały (bolg nauczycielski)

 

 

 

26.05.20

 WTOREK

 

1. Poranna gimnastyka https://www.youtube.com/watch?v=UjPLYG5a0_g

2. Pokolorujcie laurkę dla mamy.

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały na czas zawieszenia zajęć

 

Zaśpiewajcie mamie piosenkę A ja wolę moją mamę, którą wczoraj słuchaliście, złóżcie życzenia i wręczcie laurkę 😉 ♥

 

3. Wysłuchajcie opowiadania Jak mama odczarowała wielkoluda Joanny Papuzińskiej i odpowiedzcie na pytania.

Pośrodku naszego miasta jest park. Pośrodku parku – zjeżdżalnia, drabinki i boisko do grania w piłkę. Tam zawsze chodzimy się bawić.

Aż tu nie wiadomo skąd zjawił się kiedyś w mieście wielkolud. Od razu zajął cały park dla siebie. Na bramie wywiesił tablicę:

Nikomu nie wolno tu wchodzić, choćby nie wiem co”.

Całymi dniami wylegiwał się na trawnikach, a wszystkie dzieci musiały bawić się na ulicy.

Któregoś dnia nasz najmłodszy brat rzucił piłkę tak mocno, że przeleciała przez ogrodzenie i wpadła do parku. Wielkolud złapał ją i nie chciał nam oddać. Wróciliśmy do domu z płaczem.

Wtedy nasza mama wpadła w złość.

No, nie – powiedziała – ja już dłużej tego znosić, nie będę!

I poszła do parku.

Wszyscy, nawet dorośli panowie, bali się tego wielkoluda. Ale nasza mama – nie. Podeszła do niego bliziutko i zawołała:

Nie pozwalam dokuczać małemu dziecku!

A ponieważ zobaczyła, że wielkolud ma kurtkę rozerwaną na plecach, powiedziała jeszcze:

Taki duży, a wygląda jak obdartus! Jak panu nie wstyd! Proszę zaczekać, wezmę igłę z nitką i zaszyję dziurę!

Bo naszą mamę okropnie denerwuje, kiedy ktoś jest nieporządnie ubrany. Więc posłała nas po igłę i nici, przystawiła do pleców wielkoluda drabinę ogrodniczą i zaczęła mu cerować kurtkę.

Szyła, szyła, aż nagle drabina zachybotała się i nasza mama niechcący ukłuła wielkoluda igłą.

O, przepraszam – powiedziała, bo wielkolud syknął.
Ale wielkolud syczał dalej. Mama zobaczyła, że przez dziurkę zrobioną igłą powietrze ucieka z niego jak z przedziurawionej opony. Kurczył się i kurczył, a po pięciu minutach stał się zwyczajnym chłopakiem – mniej więcej takim jak ja.

Bardzo dziękuję! – powiedział do mamy. – Pani mnie odczarowała! Ja byłem bardzo zarozumiałym chłopcem i ciągle chodziłem nadęty. Zdawało mi się, że jestem najmądrzejszy, najpiękniejszy i najważniejszy na świecie. Od tego nadymania robiłem się coraz większy i większy, aż w końcu stałem się wielkoludem. Z początku podobało mi się to nawet, bo byłem największy i najsilniejszy. Ale co z tego? Nikt mnie nie lubił, nikt nie chciał się ze mną bawić. Teraz wiem, że lepiej być zwyczajnym chłopcem i nie nadymać się. Mogę wrócić do domu. Do widzenia! A tutaj jest piłeczka!

I znów w naszym mieście stało się wesoło i bezpiecznie jak zawsze. Znów mogliśmy spędzać całe dnie w parku.
Ale od tej pory nasza mama boi się, żeby któreś z nas nie zamieniło się w wielkoluda.

Dlatego ma zawsze naszykowaną miseczkę z mydłem i słomką do puszczania baniek. Gdy tylko któryś z nas zacznie sobie myśleć, że jest „naj… naj… naj…” i nadymać się – mama daje mu słomkę i mówi:

Masz, popuszczaj sobie trochę baniek mydlanych. To ci dobrze zrobi, wydmuchasz z siebie całą zarozumiałość. Bo zdaje mi się, że jesteś za bardzo nadęty!

Pytania:

1. Co wydarzyło się pewnego dnia w mieście?

2. Co zrobiła mama by pomóc dzieciom?

3. Kim okazał się wielkolud?

4. Dlaczego stał się wielkoludem?

5. Jaki sposób znalazła mama, by jej dzieci nie stały się wielkoludami?

6. Czy to były prawdziwe czary?

7. Co w bajce było fikcją, a co rzeczywistością?

 

4. Pokolorujcie na czerwono wszystkie trójkąty, na niebiesko koła, a na zielono kwadraty. Następnie policzcie, ile jest trójkątów, ile kół, a ile kwadratów.

 

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały na czas zawieszenia zajęć

 

5. Ćwiczenia artykulacyjne. Ćwiczenie języka

  • Dotykanie czubkiem języka do nosa i do brody na zmianę( nie można pomagać sobie palcem)

  • Wysuwanie języka z ust, język szeroki i wąski

  • Kierowanie języka w kąciki ust: w prawo i w lewo przy szeroko otwartych ustach

  • Unoszenie języka na wargę górną- język szeroki i wąski

  • ,,Malowanie’’ językiem podniebienia twardego, dochodząc do podniebienia miękkiego

  • Dotykanie językiem poszczególnych zębów ,, liczenie zębów’’ na górze i na dole

  • Zwijanie języka w rurkę

  • Zwijanie języka w rurkę i wydmuchiwanie powietrza przez rurkę

  • ,, Malowanie językiem policzków’’ od wewnątrz

  • ,,Malowanie językiem zębów’’ na górze i na dole

  • Wymawianie głoski ,,l’’ wolno, potem coraz szybciej

  • Wymawianie głoski ,,t’’ wolno, potem coraz szybciej

  • Wymawianie głoski ,, d’’ wolno, potem coraz szybciej

  • Wymawianie głosek ,, t-d’’ wolno, potem coraz szybciej

  • Wymawianie głosek ,, t-d-n’’ wolno, potem coraz szybciej

  • Wypowiadanie głoski ,,l’’ w sylabach

-la-la-la

-lo-lo-lo

-lu-lu-lu

-le-le-le

-ly-ly-ly

-allll, olll, ull, ell, ylll, ill

  • Wypowiadanie głoski ,,t’’ w sylabach:

-ta-ta-ta

-to-to-to

-tu-tu-tu

-te-te-te

-ty-ty-ty

-Atut, ottt, uttt, ettt, ytt, ittt

  • Wypowiadanie głoski ,,d’’ w sylabach:

-da-da-da

-do-do-do

-du-du-du

-de-de-de
-dy-dy-dy

– add, odd, uddd, edd, udd, iddd

6. Ta kręta droga prowadzi do leśniczówki, w której mieszka leśniczy z córkami. Odszukajcie ich domek. Pomalujcie dach leśniczówki na czerwono, a pozostałe dachy na zielono.

Materiały na czas zawieszenia zajęć

7. Prezent dla mamy wykonajcie prosząc o pomoc tatę 🙂

 

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały (Pinterest)

 

 

 

 

 

27.05.20

ŚRODA

 

1. Wygibasy przy muzyce https://www.youtube.com/watch?v=PWFjRWSaBuA

 

2. Wysłuchajcie piosenki https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04w

Opowiedzcie czy pomagacie rodzicom sprzątać w domu?

Przy czym jeszcze pomagacie rodzicom ?

Czy macie swoje obowiązki i zawsze regularnie musicie sprzątać swój pokój?

Jakie znacie roboty, którymi można sprzątać dom?

Czy zajmujecie się zwierzątkami domowymi?

 

3.Policzcie, ile dzieci idzie na spacer i pokolorujcie samych chłopców.

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały na czas zawieszenia zajęć

 

4. Pokolorujcie białego robota tak samo, jak jest pokolorowany robot na karcie obok.

Powiedzcie w jakie gry lubicie grać. Z czym kojarzą wam się roboty? Do czego mogą służyć roboty?

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały na czas zawieszenia zajęć

 

5. Ćwiczenia warg i policzków:

  • szerokie otwieranie ust i zamykanie,
  • zamknięte usta przesuwać raz w lewą, raz w prawą stronę,
  • oddalanie od siebie kącików ust, jak przy wymawianiu „i” oraz zbliżanie, jak przy wymowie „u”
  • nabieranie powietrza pod górną wargę, potem pod dolną,
  • nadmuchiwanie policzków i uwalnianie powietrza nagromadzonego w jamie ustnej (przypomina to wymowę głoski „p”)
  • nadymanie policzków, wargi są zwarte,
  • nadymanie jednego policzka i przesuwanie powietrza z jednej strony jamy ustnej na drugą, wargi pozostają zamknięte,
  • zabawa w „żabkę”- robienie z buzi dużego balonu, naciskanie lekko palcami na policzki i wypuszczanie porcjami powietrza,
  • wciąganie policzków do jamy ustnej,
  • układanie dolnej wargi na górną i górnej na dolną,
  • masowanie warg (wargą o wargę),
  • masowanie zębami górnej i dolnej wargi,
  • utrzymanie rurki wargami, wdech i wydech kącikami ust,
  • zabawa w „wąsy”- utrzymanie rurki między nosem a górną wargą,
  • cmokanie- posyłanie buziaczków,
  • zabawa w „motor”- parskanie wargami
  • wyraźne wymawianie samogłosek w parach: e-o naśladowanie samochodu policyjnego; i-o naśladowanie karetki pogotowia; e-u naśladowanie straży pożarnej,
  • wymawianie wszystkich samogłosek w określonej kolejności (stopniowo dodawać kolejne samogłoski do powtórzenia: i-u, i-u-a, i-u-a-e…, itd.)

6. Wykonajcie szlaczki po śladzie.

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały na czas zawieszenia zajęć   (miastodzieci)

 

7. Ćwiczenie spostrzegawczości. Odszukajcie pary jednakowych owadów i pokolorujcie je tak samo.

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały na czas zawieszenia zajęć (nowaera)

8. Zagrajcie w grę słowną, miłej zabawy 🙂

http://pisupisu.pl/1/slowne-zabawy/slowa-na-literke

 

 

 

 

28.05.20

CZWARTEK

 

1. Taniec połamaniec https://www.youtube.com/watch?v=RrsdZz3wkCo

 

2. Wykonajcie zadanie według polecenia.

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały na czas zawieszenia zajęć (nowaera)

 

3. Zróbcie pyszną sałatkę owocową dla mamy i taty.

Składniki:

4 kiwi

2 pomarańcze

2 banany

kilka truskawek

dwie garści winogronu

kilka plasterków ananasa z puszki

Owoce myjemy, obieramy i kroimy w kostkę (winogron można przekroić tylko na pół). Wsypujemy wszystko do jednej miski i mieszamy. Sałatka gotowa. Owoce można łączyć jak kto lubi.

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały na czas zawieszenia zajęć

 

4. Narysuj flaminga kredką po śladzie. Zaczynaj od kropek ze strzałkami. Pokoloruj go na różowo.

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały na czas zawieszenia zajęć

 

5. Policzcie, ile jest krasnali w ramce, a następnie pokolorujcie tyle grzybków, ile jest krasnali.

Materiały na czas zawieszenia zajęć

6. Zabawa rytmiczna z muzyką. Do zabawy przygotujcie własną grzechotkę i przedmioty wymienione w filmiku. Butelkę lub pojemnik po jogurcie wypełnijcie kaszą lub ryżem, zaklejcie górę pojemnika, tak aby nic się nie wysypywało. Miłej zabawy.

https://www.youtube.com/watch?v=LUCtGfVyKC4

 

 

 

 

29.05.20

PIĄTEK

 

 

 

1. Poruszajcie się swobodnie po pokoju w rytm muzyki https://www.youtube.com/watch?v=0O2ubAf40fo

2. Rytmika dla dzieci https://www.youtube.com/watch?v=kuZg6XHAavs&feature=youtu.be

3. Pokoloruj obrazek i wymyśl do niego opowiadanie.

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały na czas zawieszenia zajęć

 

4. Zabawy paluszkowe

1) Moje palce lubią harce (poruszamy wszystkimim palcami)

lubią pograć na gitarce (naśladujemy grę na gitarze)

lubią klepać mnie po brzuchu (klepiemy się po brzuchu)

lubią drapać mnie po uchu (drapiemy się po uchu)

A najbardziej – daję słowo-

lubią spać pod moją głową (składamy dłonie i opieramy na nich policzek)

 

2) Idzie myszka do braciszka („chodzenie” palcami po ramionach)

Tu zajrzała, tu wskoczyła (wsuwanie ręki raz pod jedną, raz pod drugą pachę)

a na koniec tam się skryła (wsunięcie palców za kołnierz)

3) Pada deszczy pada, pada,

(uderzamy palcem o podłogę lub stolik)

coraz prędzej z nieba spada

(przebieramy wszystkimi palcami)

Jak z konewki woda leci

(uderzamy całymi dłońmi o podłogę)

A tu błyskawica świeci…

(klaszczemy w dłonie nad głową)

Grzmot!!!

(uderzamy piąstkami o podłogę)

 

4).(dotykamy kolejno paluszków dziecka

zaczynając od kciuka)

Ten pierwszy to dziadziuś

A obok – babunia

Ten w środku- to tatuś

A przy nim – mamunia

A to jest dziecinka mała

A to moja rączka cała!

5) W dżungli kilka małpek żyło (kręcimy młynek rękami)

a dokładnie pięć ich było (wysuwamy rozłożoną dłoń do przodu)

Pierwsza małpka taka mała (zginamy mały palec)

Druga małpka wciąż skakała (zginamy palec serdeczny)

Trzecia małpka wciąż płakała (zginamy palec środkowy)

Czwarta małpka wciąż się śmiała (zginamy palec wskazujący)

Piąta małpka tak śpiewała (pokazujemy kciuk)

W dżungli kilka małpek żyło (kręcimy młynek rękami)

A dokładnie pięć ich było (wysuwamy rozłożoną dłoń)

 

5. Zabawa ruchowa z rodzicami lub rodzeństwem https://www.youtube.com/watch?v=Bwi8nn9dB1g

6. Użyjcie poniższego drzewa genealogicznego lub stwórzcie je sami. Narysujcie członków swojej rodziny.

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały na czas zawieszenia zajęć (pinterest)

7. Wykonajcie zadanie plastyczne, kwiaty po śladzie, na pierwszym obrazku zakreślcie wszystkie czerwone kwiaty i policzcie je.

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały na czas zawieszenia zajęć

 

 

Miejskie Przedszkole nr 38 w Częstochowie informuje, że świadcząc usługi korzysta z technologii przechowującej i uzyskującej dostęp do informacji w urządzeniu końcowym użytkownika, w szczególności z wykorzystaniem plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie.zamknij