25.05-29.05.2020 Temat: MAMA I TATA

25.05-29.05.2020 Temat: MAMA I TATA 25.05-29.05.2020 Temat: MAMA I TATA
Temat: MAMA I TATA

25.05.20

 PONIEDZIAŁEK

Temat: MOJA RODZINA

 

1. Gimnastyka z naśladowaniem ruchów https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

 

2. Osłuchanie się z piosenką https://www.youtube.com/watch?v=n4tYuYZd_yc

 

3. Praca plastyczna Moja rodzina. Przedstawcie swoją rodzinę na kartce wybraną techniką. Podpiszcie członków rodziny.

 

4. Zagdnijcie o kim mowa. Co to za zawody? Czy wiecie czym się zajmują ludzie wykonujący dane zawody 😉

Osłuchuje plecy i bada brzuszek. Potem zagląda jeszcze do gardła, a nawet do uszek.    (lekarz)

Pożar, powódź, nawet dziura w dachu. Ten jegomość nie zna strachu. Gdy więc dopada ludzi klęska jakaś, wzywają na pomoc pana…    (strażaka)

Ściga przestępców po mieście i zamyka ich w areszcie. Czasem kieruje też ruchem. Jeśli dobrze znasz przepisy, jesteś jego druhem.    (policjant)

Kto ciągle dzieci o coś pyta i sprawdza prace domową w zeszytach? Umieć trzeba bardzo wiele, żeby być …   (nauczycielem)

Gdy komputer się zawiesi, zatnie lub zepsuje, ten pan szybko go naprawi i zaprogramuje.    (informatyk)

W białym fartuchu ze słuchawkami. Zajmuje się fachowo chorymi zwierzętami.    (weterynarz)

Miła pani na ekranie, mapy pokazuje co dzień. Na nich jest namalowane, co słychać w pogodzie.    (pogodynka)

Spotkasz go w niezwykłym miejscu, gdzie jest scena i kurtyna. Gdy podniosą ją do góry, on swój występ już zaczyna.    (aktor)

Z pomocą nożyczek, szczotki i grzebienia, wygląd naszych włosów czaruje i zmienia.    (fryzjer)

Świeżutkie pieczywo w sklepie jest od rana. Jak myślisz, kto w nocy piecze je dla nas?    (piekarz)

Chodzi z dużą torbą, trudne ma zadanie. Zajmuje się co dzień listów doręczaniem.    (listonosz)

 

5. Opowiedzcie jakie zawody wykonują wasi rodzice. Jakie znacie jeszcze zawody, czym się zajmuja ludzie wykonujący wymienione zawody?

 

6. Jaki jest wasz wymarzony zawód? Opowiedzcie i narysujcie na kartce czym chcielibyście się zajmować w przyszłości 😉

 

7. Wysłuchajcie opowiadania Czar dla mamy Joanny Papuzińskiej i odpowiedzcie na pytania.

Od rana do wieczora gospodarowaliśmy w kuchni, a mama odpoczywała. Były to jej imieniny, a u nas w domu jest taki zwyczaj, że tego dnia mama nie może nawet dotknąć się żadnej roboty.

Usiedliśmy do kolacji przy odświętnie nakrytym stole. Czekaliśmy na tatę, który znów na kilka dni wyjechał i właśnie dziś wieczorem miał wrócić. Opowiadaliśmy sobie różne historie.

Najwięcej mówił, jak zawsze, nasz najstarszy brat. Wyczytywał on z gazet wszystko o nowych wynalazkach i maszynach, a potem opowiadał nam to.

– Czy słyszeliście o poduszkowcach? – zapytał.

Nie słyszeliśmy o tym nigdy, więc nasz najstarszy brat opowiedział nam o nowych latających pojazdach, które tak właśnie się nazywają.

Naszej mamie najbardziej podobało się to, że poduszkowce latają nisko nad ziemią, nie tak jak samoloty.
Wyobrażacie sobie? To dopiero byłoby przyjemnie przelecieć się nad miastem w taki piękny wieczór jak dzisiejszy! Zobaczyć je z góry, jakby się było gołębiem lub jaskółką! Chciałabym, żeby nam się coś takiego zdarzyło. Nie musiałby to nawet być poduszkowiec, wystarczyłaby zwykła poduszka!

W tej samej chwili, gdy mama wypowiedziała to życzenie, nasz tapczan jęknął, stęknął. Wieko podniosło się. Wyskoczyły z niego po kolei nasze poduszki i zawisły w powietrzu.

– Szalona okazja! – ucieszyła się mama. – Widać to jakiś prezent imieninowy dla mnie. Siadajmy!

Lecz nim wdrapaliśmy się na poduszki, w drzwiach stanął tata. A trzeba powiedzieć, że nasz tata nigdy nie przepadał specjalnie za czarami.

– Co tu się dzieje? – zawołał. – Co znowu wyrabiacie?
– Wybieramy się na spacer! – krzyknął nasz najmłodszy brat. – Siadaj z nami!
– O, nie! Macie coraz bardziej szalone pomysły! Co powiedzą ludzie, gdy zobaczą cię, Marysiu, fruwającą nad rynkiem?

Tymczasem z tapczanu wyskoczyła już piąta poduszka i leciała prosto na tatę.

– Nic z tego – powiedział tata. Zresztą będzie mi potem dokuczał reumatyzm, jak mnie za bardzo przewieje. Lećcie sobie sami, skoro już musicie.
– Cztery nasze poduszki, gdyśmy tylko na nich usiedli, wypłynęły przez okno na dwór. Wyminęliśmy krzaki jaśminu, kwitnące w ogródku i zaczęliśmy wznosić się do góry.

Gdy byliśmy na wysokości czubków topoli, coś nagle zafurczało za nami. To doganiał nas tatuś na swojej poduszce.

– Niech tam, ja z wami! Przecież dziś imieniny mamy!

I dalej polecieliśmy już wszyscy.

Naokoło była ciemna, ciepła, pachnąca noc. Poszewki i falbanki furkotały na wietrze, tak jakby każda poduszka miała swój motorek. Tuż – tuż pod nami migotało światełkami nasze miasto. Widać było w mroku domy, dzwonnicę, park, naokoło – pola, a dalej czarne plamy lasów.

– Patrzcie, dopiero teraz widać, że mieszkamy naprawdę w małym miasteczku – powiedziała mama.
– Patrzcie, tymi poduszkami można sterować! – zawołał tata. – Kiedy rozpinam marynarkę, wiatr stawia większy opór i leci się wolniej. Kiedy zapinam – to szybciej!

Zaczęliśmy wszyscy próbować. W ten sposób okrążyliśmy rynek.

– Uwaga! – krzyknął tata. – Musimy już wracać! Poduszki opadają!

Rzeczywiście, nasze pojazdy opuszczały się coraz niżej. Ledwo ledwo udało się nam dojechać na nich do ogródka. Dotykaliśmy nogami ziemi.

Potem musieliśmy już wziąć poduszki pod pachę i wejść z nimi po schodach.

– Nic nie szkodzi! – rzekł tata do mamy. – Uważam, że była to całkiem niezła przejażdżka. Udał ci się, Marysiu, ten czar!
– Kiedy to nie ja czarowałam! – sprzeciwiła się mama. – Ja się nie znam na takich wynalazkach. Całą drogę właśnie zastanawiałam się, kto to?

Mama przyjrzała się nam po kolei.

– No, który i jak to zrobił? – zapytała, jak wtedy, gdyśmy coś przeskrobali.
– Ja – przyznał się nasz najstarszy brat. – Pamiętacie baloniki, które kupowaliśmy na defiladzie? Te, co same leciały do góry? Wypuściłem z nich gaz i napompowałem nim poduszki. Tylko za bardzo się śpieszyłem, nie zaszyłem dobrze poduszek i dlatego gaz zbyt wcześnie uciekł. Chciałem zdążyć przed powrotem taty, ale mi się nie udało.
– Właśnie że ci się udało – powiedziała mama. – Nie widzisz, że tata nareszcie przekonał się do naszych czarów?

 

Odpowiedzcie na poniższe pytania:

1. Jakie święto obchodziła mama?

2. Gdzie był przez cały dzień tata?

3. O czym opowiadał brat przy kolacji?

4. Co niespodziewanego wydarzyło się tego wieczoru?

5. Jak zareagował na to tatuś?

6. Jak działały poduszkowce?

 

8. Ćwiczenia grafomotoryczne ręki. Wykonajcie szlaczki.

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały na czas zawieszenia zajęć (pinterest)

9. Zabawy z literkami. Zaznacz w zielone kółeczka wszystkie literki znajdujące się w wyrazie mama i tata, ja

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały (bolg nauczycielski)

 

 

 

26.05.20

 WTOREK

 

1. Poranna gimnastyka https://www.youtube.com/watch?v=UjPLYG5a0_g

2. Pokolorujcie laurkę dla mamy.

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały na czas zawieszenia zajęć

 

Zaśpiewajcie mamie piosenkę A ja wolę moją mamę, którą wczoraj słuchaliście, złóżcie życzenia i wręczcie laurkę 😉 ♥

 

3. Wysłuchajcie opowiadania Jak mama odczarowała wielkoluda Joanny Papuzińskiej i odpowiedzcie na pytania.

Pośrodku naszego miasta jest park. Pośrodku parku – zjeżdżalnia, drabinki i boisko do grania w piłkę. Tam zawsze chodzimy się bawić.

Aż tu nie wiadomo skąd zjawił się kiedyś w mieście wielkolud. Od razu zajął cały park dla siebie. Na bramie wywiesił tablicę:

„Nikomu nie wolno tu wchodzić, choćby nie wiem co”.

Całymi dniami wylegiwał się na trawnikach, a wszystkie dzieci musiały bawić się na ulicy.

Któregoś dnia nasz najmłodszy brat rzucił piłkę tak mocno, że przeleciała przez ogrodzenie i wpadła do parku. Wielkolud złapał ją i nie chciał nam oddać. Wróciliśmy do domu z płaczem.

Wtedy nasza mama wpadła w złość.

– No, nie – powiedziała – ja już dłużej tego znosić, nie będę!

I poszła do parku.

Wszyscy, nawet dorośli panowie, bali się tego wielkoluda. Ale nasza mama – nie. Podeszła do niego bliziutko i zawołała:

– Nie pozwalam dokuczać małemu dziecku!

A ponieważ zobaczyła, że wielkolud ma kurtkę rozerwaną na plecach, powiedziała jeszcze:

– Taki duży, a wygląda jak obdartus! Jak panu nie wstyd! Proszę zaczekać, wezmę igłę z nitką i zaszyję dziurę!

Bo naszą mamę okropnie denerwuje, kiedy ktoś jest nieporządnie ubrany. Więc posłała nas po igłę i nici, przystawiła do pleców wielkoluda drabinę ogrodniczą i zaczęła mu cerować kurtkę.

Szyła, szyła, aż nagle drabina zachybotała się i nasza mama niechcący ukłuła wielkoluda igłą.

– O, przepraszam – powiedziała, bo wielkolud syknął.
Ale wielkolud syczał dalej. Mama zobaczyła, że przez dziurkę zrobioną igłą powietrze ucieka z niego jak z przedziurawionej opony. Kurczył się i kurczył, a po pięciu minutach stał się zwyczajnym chłopakiem – mniej więcej takim jak ja.

– Bardzo dziękuję! – powiedział do mamy. – Pani mnie odczarowała! Ja byłem bardzo zarozumiałym chłopcem i ciągle chodziłem nadęty. Zdawało mi się, że jestem najmądrzejszy, najpiękniejszy i najważniejszy na świecie. Od tego nadymania robiłem się coraz większy i większy, aż w końcu stałem się wielkoludem. Z początku podobało mi się to nawet, bo byłem największy i najsilniejszy. Ale co z tego? Nikt mnie nie lubił, nikt nie chciał się ze mną bawić. Teraz wiem, że lepiej być zwyczajnym chłopcem i nie nadymać się. Mogę wrócić do domu. Do widzenia! A tutaj jest piłeczka!

I znów w naszym mieście stało się wesoło i bezpiecznie jak zawsze. Znów mogliśmy spędzać całe dnie w parku.
Ale od tej pory nasza mama boi się, żeby któreś z nas nie zamieniło się w wielkoluda.

Dlatego ma zawsze naszykowaną miseczkę z mydłem i słomką do puszczania baniek. Gdy tylko któryś z nas zacznie sobie myśleć, że jest „naj… naj… naj…” i nadymać się – mama daje mu słomkę i mówi:

– Masz, popuszczaj sobie trochę baniek mydlanych. To ci dobrze zrobi, wydmuchasz z siebie całą zarozumiałość. Bo zdaje mi się, że jesteś za bardzo nadęty!

Pytania:

1. Co wydarzyło się pewnego dnia w mieście?

2. Co zrobiła mama by pomóc dzieciom?

3. Kim okazał się wielkolud?

4. Dlaczego stał się wielkoludem?

5. Jaki sposób znalazła mama, by jej dzieci nie stały się wielkoludami?

6. Czy to były prawdziwe czary?

7. Co w bajce było fikcją, a co rzeczywistością?

 

4. Pokolorujcie na czerwono wszystkie trójkąty, na niebiesko koła, a na zielono kwadraty. Następnie policzcie, ile jest trójkątów, ile kół, a ile kwadratów.

 

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały na czas zawieszenia zajęć

 

5. Ćwiczenia artykulacyjne. Ćwiczenie języka

  • Dotykanie czubkiem języka do nosa i do brody na zmianę( nie można pomagać sobie palcem)

  • Wysuwanie języka z ust, język szeroki i wąski

  • Kierowanie języka w kąciki ust: w prawo i w lewo przy szeroko otwartych ustach

  • Unoszenie języka na wargę górną- język szeroki i wąski

  • ,,Malowanie’’ językiem podniebienia twardego, dochodząc do podniebienia miękkiego

  • Dotykanie językiem poszczególnych zębów ,, liczenie zębów’’ na górze i na dole

  • Zwijanie języka w rurkę

  • Zwijanie języka w rurkę i wydmuchiwanie powietrza przez rurkę

  • ,, Malowanie językiem policzków’’ od wewnątrz

  • ,,Malowanie językiem zębów’’ na górze i na dole

  • Wymawianie głoski ,,l’’ wolno, potem coraz szybciej

  • Wymawianie głoski ,,t’’ wolno, potem coraz szybciej

  • Wymawianie głoski ,, d’’ wolno, potem coraz szybciej

  • Wymawianie głosek ,, t-d’’ wolno, potem coraz szybciej

  • Wymawianie głosek ,, t-d-n’’ wolno, potem coraz szybciej

  • Wypowiadanie głoski ,,l’’ w sylabach

-la-la-la

-lo-lo-lo

-lu-lu-lu

-le-le-le

-ly-ly-ly

-allll, olll, ull, ell, ylll, ill

  • Wypowiadanie głoski ,,t’’ w sylabach:

-ta-ta-ta

-to-to-to

-tu-tu-tu

-te-te-te

-ty-ty-ty

-Atut, ottt, uttt, ettt, ytt, ittt

  • Wypowiadanie głoski ,,d’’ w sylabach:

-da-da-da

-do-do-do

-du-du-du

-de-de-de
-dy-dy-dy

– add, odd, uddd, edd, udd, iddd

6. Ta kręta droga prowadzi do leśniczówki, w której mieszka leśniczy z córkami. Odszukajcie ich domek. Pomalujcie dach leśniczówki na czerwono, a pozostałe dachy na zielono.

Materiały na czas zawieszenia zajęć

7. Prezent dla mamy wykonajcie prosząc o pomoc tatę 🙂

 

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały (Pinterest)

 

 

 

 

 

27.05.20

ŚRODA

 

1. Wygibasy przy muzyce https://www.youtube.com/watch?v=PWFjRWSaBuA

 

2. Wysłuchajcie piosenki https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04w

Opowiedzcie czy pomagacie rodzicom sprzątać w domu?

Przy czym jeszcze pomagacie rodzicom ?

Czy macie swoje obowiązki i zawsze regularnie musicie sprzątać swój pokój?

Jakie znacie roboty, którymi można sprzątać dom?

Czy zajmujecie się zwierzątkami domowymi?

 

3.Policzcie, ile dzieci idzie na spacer i pokolorujcie samych chłopców.

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały na czas zawieszenia zajęć

 

4. Pokolorujcie białego robota tak samo, jak jest pokolorowany robot na karcie obok.

Powiedzcie w jakie gry lubicie grać. Z czym kojarzą wam się roboty? Do czego mogą służyć roboty?

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały na czas zawieszenia zajęć

 

5. Ćwiczenia warg i policzków:

  • szerokie otwieranie ust i zamykanie,
  • zamknięte usta przesuwać raz w lewą, raz w prawą stronę,
  • oddalanie od siebie kącików ust, jak przy wymawianiu „i” oraz zbliżanie, jak przy wymowie „u”
  • nabieranie powietrza pod górną wargę, potem pod dolną,
  • nadmuchiwanie policzków i uwalnianie powietrza nagromadzonego w jamie ustnej (przypomina to wymowę głoski „p”)
  • nadymanie policzków, wargi są zwarte,
  • nadymanie jednego policzka i przesuwanie powietrza z jednej strony jamy ustnej na drugą, wargi pozostają zamknięte,
  • zabawa w „żabkę”- robienie z buzi dużego balonu, naciskanie lekko palcami na policzki i wypuszczanie porcjami powietrza,
  • wciąganie policzków do jamy ustnej,
  • układanie dolnej wargi na górną i górnej na dolną,
  • masowanie warg (wargą o wargę),
  • masowanie zębami górnej i dolnej wargi,
  • utrzymanie rurki wargami, wdech i wydech kącikami ust,
  • zabawa w „wąsy”- utrzymanie rurki między nosem a górną wargą,
  • cmokanie- posyłanie buziaczków,
  • zabawa w „motor”- parskanie wargami
  • wyraźne wymawianie samogłosek w parach: e-o naśladowanie samochodu policyjnego; i-o naśladowanie karetki pogotowia; e-u naśladowanie straży pożarnej,
  • wymawianie wszystkich samogłosek w określonej kolejności (stopniowo dodawać kolejne samogłoski do powtórzenia: i-u, i-u-a, i-u-a-e…, itd.)

6. Wykonajcie szlaczki po śladzie.

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały na czas zawieszenia zajęć   (miastodzieci)

 

7. Ćwiczenie spostrzegawczości. Odszukajcie pary jednakowych owadów i pokolorujcie je tak samo.

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały na czas zawieszenia zajęć (nowaera)

8. Zagrajcie w grę słowną, miłej zabawy 🙂

http://pisupisu.pl/1/slowne-zabawy/slowa-na-literke

 

 

 

 

28.05.20

CZWARTEK

 

1. Taniec połamaniec https://www.youtube.com/watch?v=RrsdZz3wkCo

 

2. Wykonajcie zadanie według polecenia.

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały na czas zawieszenia zajęć (nowaera)

 

3. Zróbcie pyszną sałatkę owocową dla mamy i taty.

Składniki:

4 kiwi

2 pomarańcze

2 banany

kilka truskawek

dwie garści winogronu

kilka plasterków ananasa z puszki

Owoce myjemy, obieramy i kroimy w kostkę (winogron można przekroić tylko na pół). Wsypujemy wszystko do jednej miski i mieszamy. Sałatka gotowa. Owoce można łączyć jak kto lubi.

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały na czas zawieszenia zajęć

 

4. Narysuj flaminga kredką po śladzie. Zaczynaj od kropek ze strzałkami. Pokoloruj go na różowo.

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały na czas zawieszenia zajęć

 

5. Policzcie, ile jest krasnali w ramce, a następnie pokolorujcie tyle grzybków, ile jest krasnali.

 

Materiały na czas zawieszenia zajęć

6. Zabawa rytmiczna z muzyką. Do zabawy przygotujcie własną grzechotkę i przedmioty wymienione w filmiku. Butelkę lub pojemnik po jogurcie wypełnijcie kaszą lub ryżem, zaklejcie górę pojemnika, tak aby nic się nie wysypywało. Miłej zabawy.

https://www.youtube.com/watch?v=LUCtGfVyKC4

 

 

 

 

29.05.20

PIĄTEK

 

 

 

1. Poruszajcie się swobodnie po pokoju w rytm muzyki https://www.youtube.com/watch?v=0O2ubAf40fo

2. Rytmika dla dzieci https://www.youtube.com/watch?v=kuZg6XHAavs&feature=youtu.be

3. Pokoloruj obrazek i wymyśl do niego opowiadanie.

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały na czas zawieszenia zajęć

 

4. Zabawy paluszkowe

1) Moje palce lubią harce (poruszamy wszystkimim palcami)

lubią pograć na gitarce (naśladujemy grę na gitarze)

lubią klepać mnie po brzuchu (klepiemy się po brzuchu)

lubią drapać mnie po uchu (drapiemy się po uchu)

A najbardziej – daję słowo-

lubią spać pod moją głową (składamy dłonie i opieramy na nich policzek)

 

2) Idzie myszka do braciszka („chodzenie” palcami po ramionach)

Tu zajrzała, tu wskoczyła (wsuwanie ręki raz pod jedną, raz pod drugą pachę)

a na koniec tam się skryła (wsunięcie palców za kołnierz)

3) Pada deszczy pada, pada,

(uderzamy palcem o podłogę lub stolik)

coraz prędzej z nieba spada

(przebieramy wszystkimi palcami)

Jak z konewki woda leci

(uderzamy całymi dłońmi o podłogę)

A tu błyskawica świeci…

(klaszczemy w dłonie nad głową)

Grzmot!!!

(uderzamy piąstkami o podłogę)

 

4).(dotykamy kolejno paluszków dziecka

zaczynając od kciuka)

Ten pierwszy to dziadziuś

A obok – babunia

Ten w środku- to tatuś

A przy nim – mamunia

A to jest dziecinka mała

A to moja rączka cała!

5) W dżungli kilka małpek żyło (kręcimy młynek rękami)

a dokładnie pięć ich było (wysuwamy rozłożoną dłoń do przodu)

Pierwsza małpka taka mała (zginamy mały palec)

Druga małpka wciąż skakała (zginamy palec serdeczny)

Trzecia małpka wciąż płakała (zginamy palec środkowy)

Czwarta małpka wciąż się śmiała (zginamy palec wskazujący)

Piąta małpka tak śpiewała (pokazujemy kciuk)

W dżungli kilka małpek żyło (kręcimy młynek rękami)

A dokładnie pięć ich było (wysuwamy rozłożoną dłoń)

5. Zabawa ruchowa z rodzicami lub rodzeństwem https://www.youtube.com/watch?v=Bwi8nn9dB1g

6. Użyjcie poniższego drzewa genealogicznego lub stwórzcie je sami. Narysujcie członków swojej rodziny.

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały na czas zawieszenia zajęć (pinterest)

7. Wykonajcie zadanie plastyczne, kwiaty po śladzie, na pierwszym obrazku zakreślcie wszystkie czerwone kwiaty i policzcie je.

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały na czas zawieszenia zajęć

 

 

 

 

 

 

     Wszystkim dzieciom z okazji ich święta życzymy dużo zdrowia,

        szczęścia, spełnienia marzeń oraz beztroskiej zabawy i dużo uśmiechu! ♥♥♥

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały na czas zawieszenia zajęć

Materiały na czas zawieszenia zajęć

 

Miejskie Przedszkole nr 38 w Częstochowie informuje, że świadcząc usługi korzysta z technologii przechowującej i uzyskującej dostęp do informacji w urządzeniu końcowym użytkownika, w szczególności z wykorzystaniem plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie.zamknij
Przejdź do treści