TEMAT TYGODNIA: CHRONIMY ŚRODOWISKO
Poniedziałek 20.04.2020
Temat: Co to jest ekologia?
1. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych:
– Podskoki obunóż jak małe piłeczki. Tempo: wolno wolno wolno, szybko szybko szybko, wolno wolno wolno, szybko szybko szybko, wolno wolno wolno, szybko szybko szybko
– W klęku podparty wykonujemy na przemian „koci grzbiet”, następnie „plecy zapadnięte (wklęsłe)”. (około 8 powtórzeń)
– Zabawa w pchanie taczek. Trzymamy za kostki nasze dziecko, a ono próbuje chodzić na rękach do przodu, do tyłu, zmieniać kierunek. (+/- do przejścia 15 metrów)
– Marsz na czworaka w podporze przodem. (+/- do przejścia 20 metrów w różnych kierunkach)
– Szybki sprint w miejscu.
Ćwiczenie uspokajające
– Marsz w wolnym tempie (możemy podać tempo na instrumencie: bębenku, tamburynie, cymbałkach, garnku, łyżkach, marakasach itd.).
2. Mali strażnicy przyrody- słuchanie wiersza.
Mali strażnicy przyrody
autor nieznany
Dziś ekologia modne słowo,
Przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową.
Jej strażnikami się ogłaszamy,
Od dziś przyrodzie my pomagamy.
Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci,
Musisz takiemu uwagę zwrócić.
Nie można przecież bezkarnie śmiecić,
To wiedzą nawet przedszkolne dzieci.
Nie wolno łamać gałęzi drzew,
Bo pięknie płynie z nich ptasi śpiew.
A kiedy bocian wróci z podróży,
Gniazdo niech znajdzie, na nie zasłużył.
Pozwól dżdżownicy do ziemi wrócić,
Po co jej dzieci mają się smucić.
Niech barwny motyl siada na kwiatach,
Żyje tak krótko, niech wolny lata.
A zimą nakarm głodne ptaki,
Sikorki, wróble, wrony, szpaki.
Powieś na drzewie karmnik mały,
Będą ci wiosną za to śpiewały.
Choć ekolodzy jeszcze z nas mali
Uczyć będziemy tego wandali.
Matka natura nam, wynagrodzi,
Jeśli z przyrodą będziemy w zgodzie.
Rozmowa dotycząca treści utworu:
Co to jest ekologia?
Co to znaczy zachowywać się ekologicznie?
Co my możemy zrobić dla przyrody?
Co to są powiązania między zwierzętami, ludźmi, roślinami?
3. „Kwiaty rosną, kwiaty więdną”- zabawa ruchowa. Dziecko reaguje na polecenie. Kwiaty rosną!– stają na palcach jak najwyżej i wyciągają ręce do słońca.
Kwiaty więdną!– dziecko kuli się i przykuca.
4. Dlaczego człowiek powinien żyć w zgodzie z przyrodą?- dyskusja. Wszelkie odpowiedzi są dobre, rodzic może je zapisywać.
5. „Plakat ekologiczny”- praca plastyczna. Dziecko wraz z rodzicem na podstawie haseł omawia sposoby , jakimi w codziennym życiu można chronić przyrodę. Następnie ilustruje jedno z nich.
NIE ŚMIEĆ!
SZANUJ PRZYRODĘ!
OSZCZĘDZAJ WODĘ!
SEGREGUJ ODPADY!
OSZCZĘDZAJ ENERGIĘ ELEKTRYCZNĄ!
6.