PONIEDZIAŁEK
TEMAT TYGODNIA: Lubimy książki
1. Wysłuchajcie z uwagą bajki: ,,O zmęczonej książce”. Postarajcie się zapamiętać jak najwięcej informacji, wykorzystajcie je potem, odpowiadając na pytania.
Bajka o zmęczonej książce z bajkami
Była raz sobie bardzo zmęczona książka z bajkami. Najchętniej wsunęłaby się pod kołderkę i zasnęła twardym, zdrowym snem aż do rana, ale dzieci nie miały jeszcze ochoty na sen i żądały, by książka nadal je zabawiała.
— Pokaż nam smoka, który zieje ogniem po same chmury! Chcemy śpiącą królewnę i całą armię krasnoludków, i morze z piratami, i Babę Jagę w chatce na kurzej łapce! – wołały jedno przez drugie i na wyścigi przewracały kartki, gniotąc je, a nawet rozdzierając.
Wszyscy bohaterowie książki ziewali już tak mocno, że ledwie patrzyli na oczy, więc bajki wcale nie toczyły się tak, jak powinny.
Baba Jaga wleciała na drzewo i nabiła sobie guza. Rozpłakała się straszliwie i zbudziła śpiącą królewnę, jeszcze zanim dotarł do niej królewicz. Zmęczone krasnoludki zaryglowały w swojej chatce drzwi, zaciągnęły zasłonki i tyle je widziano. A sennemu smokowi w czasie ziewania wpadła do paszczy równie śpiąca, a do tego mokra złota rybka i nie było mowy o jakimkolwiek zianiu ogniem.
— Dziwne te bajki – odezwał się najstarszy z chłopców – Nigdy takich nie czytałem.
— Ani ja – potwierdziła jego młodsza siostra. – Może powinniśmy im trochę podokuczać, żeby przyszły do siebie?
Tego było książce za wiele. Zamknęła się z hukiem, wyrwała z rąk małych dręczycieli i wyfrunęła przez otwarte okno.
Chwilę szybowała pod ciemnymi niebem, w końcu wypatrzyła niewielką ulicę, po której wolno toczyło się małe auto. Ostatkiem sił opadła na jego dach.
Kierowca auta naturalnie usłyszał, że coś wylądowało mu nad głową, zjechał więc do krawężnika i wysiadł zobaczyć co się dzieje.
— Książki spadają z nieba zamiast gwiazd? – zdziwił się w pierwszej chwili i nawet zadarł do góry głowę, żeby sprawdzić, czy na jednej się skończy.
Niczego tam więcej nie dostrzegł, za to od razu zauważył, że książka z dachu musiała ostatnio sporo przejść. Miała pogiętą okładkę, kilka stron było przedartych na pół i wisiało na ostatnich zawiasach, i w ogóle sprawiała wrażenie, jakby była chora i wyczerpana.
Kierowca auta był tatusiem pewnej małej dziewczynki i wiedział co nieco o książkach z bajkami. Nie zwlekając dłużej delikatnie zawinął ją w koc, schował za poły płaszcza i ruszył do domu.
Czym i jak dokładnie leczył książkę przez pół nocy, nigdy się nie dowiemy, ale następnego ranka książka wyglądała prawie jak nowa! Tydzień później tata podarował ją swojej córeczce na urodziny.
I tak kończy się bajka o bardzo zmęczonej książce z bajkami, gdyż nasza bohaterka nigdy więcej nie miała powodów, by być zmęczona.
Córeczka pana kierowcy wiedziała, że książkom jak ludziom należy się szacunek i że lubią, jeśli się je traktuje poważnie. Dlatego delikatnie przewracała w niej kartki, a po czytaniu odkładała na półkę, żeby bajki mogły odpocząć. Żeby Baba Jaga nie musiała więcej leczyć bolesnych guzów, smok ział pięknym pomarańczowym ogniem, a krasnoludki miały siłę sprzątać bajkowy las wesoło przy tym śpiewając.
2. Czy znacie odpowiedzi na pytania? Sprawdźcie.
- O kim dzieci chciały słuchać bajek?
- Co stało sięBabie Jadze?
- Co zrobiły krasnoludki?
- Kogo połknął smok?
- Co stało się z książką?
- Jak wyglądała książka?
- Do kogo trafił zmęczona książka?
- Jak dziewczynka obchodziła się z książką?
- Jak wy obchodzicie się ze swoimi książkami? 3.
3. Ogląda ilustrację z książki. Wypowiada się na jej temat. Opowiedz co widzisz na obrazku, policz gąski, opowiedz gdzie jest słonki: nad domkiem, czy obok domku? Ilu krasnoludków widzisz?
4. „Postacie bajkowe”- rozwiązujcie zagadki dotyczące bajkowych postaci.
Gdy potarł lampę zakurzoną,
od razu miał rzecz wymarzoną……………ALADYN
Chociaż kłopoty z wilkiem miała,
wyszła z opresji zdrowa i cała…………….CZERWONY KAPTUREK
Jakie kłopoty mają braciszek i siostrzyczka
Którzy w lesie spotkali chatkę zrobiona z pierniczka………………JAŚ I MAŁGOSIA
Każda królewna, a tym bardziej ona
Uważać powinna na wrzeciona………………………………..ŚPIĄCA KRÓLEWNA
Choć była biedna ,a od tej pracy ubranka miała okopcone
To za jej dobroć i urodę królewicz pojął ją za żonę………………………KOPCIUSZEK
5. Narysujcie swoją ulubioną postać bajkową.
6. Poruszajcie się swobodnie do muzyki:
7. „Gimnastyka buzi i języka”- zabawy logopedyczne, rozwijanie mowy i myślenia. Zagrajcie w grę. Wesołej zabawy ?
8. Zaprojektuj swoją ulubioną książkę ?

Materiały na czas zawieszenia zajęć (dzieckiembądź)
05.05.20
WTOREK
1. Gimnastyka poranna – ćwiczenie różnych partii mięśniowych do muzyki. Ćwiczymy jak umiemy, ruch to zdrowie. https://www.youtube.com/watch?v=4_BOPF_WfsM
2. Wysłuchajcie czytanej zagadki i starajcie się odgadnąć o jakim zawodzie jest mowa.
Lubi książki ta Pani, układa je na regale,
kiedy do niej przyjdziesz
pożyczy ci książeczkę,
nie zapłacisz wcale.
3. Obejrzyjcie ilustracje różnych bibliotek i wskażcie różnice między nimi.
4. Wykonajcie kartę pracy zgodnie z instrukcją. Na okładce książeczki narysujcie swoje 2 ulubione postacie bajkowe.
5. Wyłuchajcie wiersza: Marzena Szczepańska ,,Wesoła biblioteka’’. Opowiedzcie czego się dowiedzieliście o książkach.
Marzena Szczepańska
Wesoła biblioteka
Pełno książek w bibliotece,
A w tych książkach same hece.
Są nowele i bajeczki,
Każda książka z innej beczki.
Wiersze , prozy i powieści
Tyle tego tam się mieści.
Każdy znajdzie cos dla siebie,
Są tragedie i komedie.
Każda książka coś ma w sobie,
Chętnie autor to opowie.
A i wierszy jest niemało
Więc przeczytaj sobie śmiało.
6. Utrwalanie literki B, zabawy słowne z literką. Odszukajcie wszystkie przedmioty na literkę B, nazwijcie je i pokolorujcie.
7. Pokoloruj zwierzęta zgodnie z kodem.

Materiały na czas zawieszenia zajęć (nowaera)
06.05.20
ŚRODA
- Wykonajcie zabawy pomagające kształtować i rozwijać słuch. Zabawcie się i powtarzajcie rytmy. https://www.logopestka.pl/wp-content/uploads/2020/03/Rytm_logopestka.pl_.pdf
2. Oglądajcie teatrzyk: ,, Czerwony kapturek’’ Posłuchajcie i zapamiętajcie jak najwięcej informacji. Udzielcie odpowiedzi na pytania:
Jakie postacie pojawiły się w teatrzyku? kto był główną postacią? kto zjadł babcię? kto uratował Czerwonego kapturka? czego uczy nas ta bajka? Wykorzystajcie zapamiętane informacje w rozmowie o bajce. Opowiedzcie dorosłym o teatrzyku.
3. Opiszcie wygląd ,,Czerwonego kapturka”- na podstawie lustracji. Dokładnie przyjrzyjcie się ilustracji, postaci Czerwonego Kapturka i powiedzcie: Co ma na głowie? Co trzyma w ręce? Jaki ma kolor włosów? W jakim kolorze jest pelerynka? W jakim kolorze ma fartuszek? |

Materiały na czas zawieszenia zajęć
4. Zabawa matematyczna – przeliczanie w zakresie do 10. |
Policzcie wszystkie czerwone koła i zamalujcie je.

Materiały na czas zawieszenia zajęć
5. Praca plastyczna – Pokolorujcie postać i wyklejcie pelerynkę Czerwonego kapturka dostępnymi materiałami w kolorze czerwonym (karton, serwetki, bibuła, kartka i czerwona kredka, klej, nożyczki)

Materiały na czas zawieszenia zajęć
07.05.20
CZWARTEK
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych. Wykonajcie ćwiczenia według wskazówek na filmiku.
- Zabawa plastyczna – ,,Chatka z piernika,, Postarajcie się wykonać przy pomocy materiałów plastycznych model domku baby Jagi z szablonu i ozdabiajcie go według pomysłu.

Materiały na czas zawieszenia zajęć
3. Ćwiczenia manualne, ćwiczenia z literką K, k, wodzenie po śladzie ołówkiem, napiszcie wskazaną literkę po śladzie. Jaka to literka?

Materiały na czas zawieszenia zajęć
4. Omawianie jaką literę w wyrazie książki słyszymy na początku, na końcu i w środku. Dzielenie wyrazu książki na sylaby. Wyklaskiwanie sylab.
5. Oglądanie filmiku – skąd się bierze książka. https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q
6. Zabawa w słowa: Opowiadanie o tym jak powstaje książka – inwencja twórcza dzieci, odpowiedzi na zadawane pytania.
Kto pisze książkę? (autor)
Jak nazywa się ktoś kto rysuje obrazki do książki? (ilustrator)
Gdzie można wydrukować gotową książkę? (drukarnia)
Z czego składa się książka? (Okładka, strony książki)
Jak nazywają się obrazki w książkach? (ilustracje)
Jakie znamy rodzaje książek? (bajeczki, albumy, kolorowanki, poradniki, książki do nauki itp.)
7. Zabawa matematyczna – policzcie puzzle w pierwszym górnym rzędzie. Ile ich mamy? Pokolorujcie w kolejnych rzędach puzzle: 2, 4, 6, 7

Materiały na czas zawieszenia zajęć
8. Wykonaj zadania według polecenia ?

Materiały na czas zawieszenia zajęć (nowaera)
PIĄTEK
- Wykonajcie własną książeczkę. Praca manualna – wesoła książeczka, zabawa plastyczna, wykonywanie książeczki według własnego pomysłu.
https://ekodziecko.com/jan-brzechwa-zoo-robiona-ksiazeczka-dla-dziecka
- Zabawa z muzyką – Relaksacja z muzyką.
https://www.youtube.com/watch?v=x9F1oqntz_o
- Wykonajcie ćwiczenie z labiryntem, policzcie napotkane na drodze lizaki i w środku labiryntu wpiszcie właściwą cyfrę – szukanie właściwej drogi, przeliczanie.

Materiały na czas zawieszenia zajęć
- Wysłuchanie wiersza: „Skarga książki” Jan Huszcza
https://www.youtube.com/watch?v=kUPn4HFMqoc
- Obejrzyjcie prezentację multimedialną i posłuchajcie opowiadania o tym jak musimy obchodzić się z książkami.
https://slideplayer.pl/slide/13706031/
- Wykonajcie ćwiczenia grafomotoryczne według wzoru – rysowanie szlaczków po śladzie z użyciem właściwych kolorów.

Materiały na czas zawieszenia zajęć
7. Wykonajcie zadanie według polecenia

Materiały na czas zawieszenia zajęć (nowaera)