Wierszyki masażyki

Wierszyki masażyki Wierszyki masażyki

WIERSZYKI MASAŻYKI

Małe dziecko poznaje świat i uczy się go spontanicznie – poprzez DOTYK i RUCH. Te dwa zmysły są dla niego źródłem wiedzy o świecie. Poprzez dotykowe różnicowanie i rozpoznawanie materii, dziecko precyzuje informacje odbierane za pomocą wzroku.

Mamy na całym świecie wiedzą i czują, że dzieci chcą być noszone, głaskane, przytulane i im są mniejsze, tym więcej potrzebują kontaktu dotykowego. Dotyk jest bowiem pierwszym i podstawowym sposobem komunikowania się rodziców z niemowlęciem. Stymulacja dotykiem dotyczy całego ciała niemowlęcia – będąc dotykane, trzymane, noszone może ono zrozumieć, że jest częścią świata większego niż ono samo. A to z kolei wzbudza ciekawość dziecka i daje mu motywację do poznawania otaczającego go środowiska.

W trakcie codziennych zabaw rodziców z niemowlęciem, czy też z przedszkolakiem, warto znaleźć stałe miejsce dla zabaw opartych na dotyku, które nazywane są MASAŻYKAMI. O tego rodzaju masażu mówi się obrazowo jako o „SERCU NA DŁONI”, gdyż jest on formą okazywania dziecku przez rodzica MIŁOŚCI POPRZEZ DOTYK. Zabawy te powstały z myślą o dzieciach i rodzicach, aby pogłębiać ich więź uczuciową i fizyczną, która tworzy się jeszcze przed narodzinami dziecka. Masażyki także uczą dziecko: orientacji we własnym ciele, pomagają poznać kierunki (góra-dół, lewo-prawo) i pozwalają mu doznawać różnego rodzaju bodźce dotykowe. Dzieci z natury są bardzo ruchliwe i pobudliwe, mają trudności ze skupieniem uwagi i zrelaksowaniem się – co jest naturalne ze względu na nie w pełni dojrzały system nerwowy. Masażyki pomagają dziecku skoncentrować się na sobie, swoim ciele, dzięki czemu się ono uspokaja, odpręża.
Najlepsza okazja na pełen relaks nadarza się wieczorem, gdy dziecko przygotowuje się do snu. Jest to idealna pora na poczytanie ulubionej książeczki, pochwalenie dziecka za osiągnięcia i pocieszenie, jeśli doznało jakiejś przykrości, a przede wszystkim zaś jest to bardzo dobra okazja do okazania mu akceptacji i miłości. Dziecko pragnie bliskości z rodzicem: przytulenia, poszeptania do uszka. I takie są właśnie masażyki – oto kilka z nich:

Przyszła myszka”

Przyszła myszka do braciszka.

Tu zajrzała, tam wskoczyła,

a na koniec tu się skryła.

Opis ruchów:

Na plecach dziecka wykonujemy posuwiste ruchy opuszkami

złączonych palców;

lekko drapiemy dziecko za jednym uchem, następnie za drugim;

wsuwamy palec za kołnierzyk

„Rzeczka”

Płynie, wije się rzeczka

Jak błyszcząca wstążeczka.

Tu się srebrzy, tam ginie,

A tam znowu wypłynie.

Opis ruchów:

Rysujemy na plecach dziecka falistą linię;

delikatnie drapiemy je po plecach,

wsuwamy palce za kołnierzyk;

przenosimy dłoń pod pachę i szybko wyjmujemy.

Wierszyk można wykorzystać podczas zabawy w kąpieli: Naśladujemy ręką wijącą się rzeczkę to w wodzie, to kreśląc ją na plecach dziecka, chowamy rękę pod wodą i nagle wynurzamy.

„Pajączek”
Wspinał się pajączek po rynnie.
Spadł wielki deszcz
i zmył pajączka.
Zaświeciło słoneczko
Wysuszyło pajączka, rynnę i…
Wspinał się pajączek po rynnie…

Opis ruchów:

Kroczymy palcami po plecach dziecka, od dołu ku górze;
przykładamy do nich obie dłonie i szybko przesuwamy je w dół;
masujemy plecy ruchem okrężnym, aż poczujemy ciepło;
zaczynamy od początku

„Tu płynie rzeczka”

Tu płynie rzeczka,

Tędy przeszła pani

na szpileczkach.

Tu stąpały słonie

I biegały konie.

Wtem przemknęła szczypaweczka,

Zaświeciły dwa słoneczka,

Spadł drobniutki deszczyk.

Czy Cię przeszedł dreszczyk?

Opis ruchów:

Wzdłuż kręgosłupa rysujemy z góry na dół falistą linię;

szybko kroczymy po plecach opuszkami palców wskazujących;

powoli kroczymy wewnętrzną stroną dłoni;

szybko, z wyczuciem stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści;

delikatnie szczypiąc wędrujemy po plecach na skos;

powoli zataczamy dłońmi koła, aż poczujemy ciepło;

leciutko stukamy opuszkami palców na dole pleców dziecka

niespodziewanie, delikatnie szczypiemy dziecko w kark.

„Wietrzyk wieje”

Wieje wietrzyk: fiut, fiut, fiut

Kropi deszczyk: puk, puk, puk

Deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup.

A grad w szyby :łup, łup, łup.

Świeci słonko,

Wieje wietrzyk,

Pada deszczyk

Czujesz dreszczyk?

Opis ruchów:

Dmuchamy w jedno i w drugie ucho dziecka,

delikatnie stukamy wszystkimi palcami,

uderzamy dłońmi zwiniętymi w miseczki.

lekko uderzamy pięściami w plecy dziecka

ruchem okrężnym gładzimy plecy dłonią

dmuchamy we włosy

stukamy palcami

leciutko szczypiemy w kark.

Słoń na wycieczce”

Szedł sobie słoń na wycieczkę,

Z tyłu na plecach miał teczkę,

Nos długi-trąbę słoniową

I kiwał na boki głową

Wolno szedł słonik, szurając

Nogami jak wielkie kloce

Tak ociężale jak…słonie

Szedł sobie wolniutko po drodze.

Opis ruchów:

naciskamy plecy dziecka na przemian ułożonymi płasko dłońmi,

rysujemy prostokąt,

rysujemy długą, zakręconą trąbę,

ujmujemy głowę dziecka i kołyszemy nią na boki,

naciskamy plecy dziecka i kołyszemy nią na boki,

naciskamy złączonymi dłońmi

naciskając dłońmi ,przesuwamy je wzdłuż kręgosłupa ku górze.

Podczas masowania należy przestrzegać następujących zasad:

Podczas masowania należy przestrzegać następujących zasad:

  • nie spieszyć się, dać dziecku tyle, ile potrafi ono przyjąć;
  • masując, dorosły powinien zachować spokój, spokojnie oddychać, koncentrować się na dziecku, jego reakcjach i wspólnym przeżywaniu radości płynącej z przebywania razem: „Jestem tu tylko dla Ciebie i cieszę się, że jesteś ze mną. Gdy Cię głaskam, kocham Cię. Akceptuję Cię takie, jakie jesteś.”

BIBLIOGRAFIA: Bogdanowicz M, „Rymowanki – przytulanki”,Fokus, Gdańsk 2002

OPRACOWAŁY: Aneta Siwecka

 

Miejskie Przedszkole nr 38 w Częstochowie informuje, że świadcząc usługi korzysta z technologii przechowującej i uzyskującej dostęp do informacji w urządzeniu końcowym użytkownika, w szczególności z wykorzystaniem plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie.zamknij
Przejdź do treści