Witam 🙂
Moi drodzy wczoraj poznaliśmy motyle. Prawda, że są piękne? 🙂 Każdy inny, kolorowy i bardzo delikatny. Na dzisiejszych zajęciach poznamy bardzo pracowite owady. Kręcą się i pracują, kopiec z igieł budują .Dźwigamy igły jak bele, nie odpoczywamy wcale.
Pełno nas w całym lesie, każdy coś dźwiga, niesie. Oto macie dowody wspólnej pracy i zgody. Wiecie już co to za owady? Zgadza się – to mrówki 🙂
1.Na dzień dobry Śpiewające Brzdące zapraszają Cię do muzycznej zabawy- „Ręce, nogi się ruszają”.
2. „Gdzie kto mieszka?” – zapoznanie dzieci z mrowiskiem i ulem. Dziecko ogląda ilustracje, na
których są przedstawione domy pszczół – ule – i mrówek – mrowiska. Rodzic urządza burzę mózgów na
temat owadzich domów. Dziecko zastanawia się nad różnicami i podobieństwami między nimi. Próbuje
odpowiedzieć na następujące pytania:
– Jak wyglądają i z czego są budowane domy mrówek i pszczół?
– Kto zajmuje się ich budową?
– Jaką funkcję, oprócz schronienia, pełnią domy? Do czego służą?
– Jak należy się zachowywać w pobliżu mrowiska lub ula?
W trakcie rozwiązywania przez dziecko problemu, rodzic systematyzuje odpowiedzi, zadaje dodatkowe
pytania i udziela wyjaśniających informacji.
Ciekawostki:
Mrowisko zazwyczaj ma kształt kopuły na powierzchni ziemi (letnie) lub głębiej w ziemi (zimowe) i zbudowane
jest z igieł drzew oraz suchych liści obsypanych wałem z ziemi. Pod kopułą znajdują się liczne korytarze i komory.
Funkcją mrowiska jest stworzenie schronu dla larw mrówek oraz dla królowej. Czasami w mrowiskach gromadzone
są zapasy żywności lub hodowane są mszyce lub grzyby. Mrowisko zawsze zakłada królowa.
Ule są robione przez człowieka. Ul jest miejscem życia, rozwoju rodziny pszczelej oraz służy do zbierania zapasów pożywienia.
Zbiorowisko większej liczby uli w jednym miejscu jest nazywane pasieką. Pszczoły budują również kuliste gniazda
z wosku. Pionowe plastry z obustronnie ułożonymi komórkami służą do wychowywania larw i przechowywania
pokarmu. Pszczoły potrafią doskonale regulować temperaturę wewnątrz gniazda, co pozwala im przetrwać srogą zimę.
3.Karta pracy – pomóż mrówce trafić na łąkę.

4. „Wiosenne rytmy – ile jest…?” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic przygotowuje klocki w kolorach: czerwony, niebieski, zielony – po cztery – daje je dziecku. Rodzic układa rytmy dwu-, trzyelementowe. Zadaniem dzieci jest kontynuowanie rytmów rozpoczętych przez rodzica:
– czerwony, niebieski, czerwony, niebieski, czerwony, niebieski …– teraz dziecko wybiera sposób swoich klocków odpowiedni kolor i dokłada(dołożone klocki trafiają ponownie do dziecka)
– zielony, niebieski, zielony, niebieski, zielony, niebieski… – teraz dziecko wybiera sposób swoich klocków odpowiedni kolor i dokłada(dołożone klocki trafiają ponownie do dziecka
– czerwony, niebieski, zielony, czerwony, niebieski, zielony, czerwony … – i znów kolej na dziecko.
Następnie dzieci grupują klocki według kolorów i starają się je przeliczyć. Rodzic zadaje pytania: Ile było czerwonych klocków? Ile było niebieskich klocków?
Ile było zielonych klocków?
Których klocków jest najwięcej?
5. „Na łące” – zajęcia rytmiczne.
6. Dlaczego sama woda to za mało, by dokładnie umyć dłonie? Co to znaczy, że brud „boi się” mydła? Zapraszamy do obejrzenia – i samodzielnego przeprowadzenia – eksperymentu dla młodszych przedszkolaków.
https://www.nowaera.pl/dla-rodzica/nauka-przez-zabawe/przedszkolne-laboratorium/jak-dziala-mydlo