WSTĘP
W okresie przedszkolnym, a więc na długo zanim dziecko zdecyduje o podjęciu zawodu, kształtują się konkretne postawy dziecka w stosunku do samego siebie i innych. Zgromadzone osobiste doświadczenia w tej materii budują osobowość, zainteresowania, skłonności, motywują do podejmowania aktywności i doskonalenia umiejętności dziecka. Dzieci z dużym zainteresowaniem obserwują pracę ludzi dorosłych, zwracają uwagę na czynności robocze wykonywane przez rodziców, rodzeństwo i osoby z najbliższego otoczenia. Poczynione tą drogą spostrzeżenia znajdują odzwierciedlenie w zabawach tematycznych dzieci, w których najbardziej widoczny jest związek zabawy z rożnymi formami pracy ludzkiej. Pojawiają się zabawy: w lekarza, w strażaka, policjanta, nauczyciela, w szkołę. Istotą tych zabaw jest odtwarzanie różnych czynności, sytuacji, faktów i zdarzeń zaobserwowanych w życiu. Zasadniczym celem zabaw jest poznanie społecznej rzeczywistości. Dzieje się to przez naśladowanie czynność ludzi dorosłych. Na początku dzieci odtwarzają proste zewnętrzne elementy czynności i zajęć dorosłych, nie ujmując istotnych elementów w działalności zawodowej i społecznej. Potem przechodzą do zabawy o tej samej treści, lecz o urozmaiconym przebiegu. Zabawa zawiera więcej istotnych elementów tej czynności. Bezpośrednim celem zabawy jest dokonanie takich przekształceń, jakich dokonują dorośli w toku swego działania. Dzięki wytrwałości w naśladowaniu, obserwowaniu skutków własnych osiągnięć z osiągnięciami dorosłych, a także pomocy ze strony dorosłych – dziecko zapoznaje się z zawodami, różnymi przedmiotami i narzędziami oraz właściwym sposobem posługiwania się nimi. Początkowo w zabawach tematycznych młodsze dzieci poznają przede wszystkim aspekt czynnościowy danego zawodu. Natomiast wraz z wiekiem lepiej rozumieją istotę i sens zajęć wykonywanych przez ludzi dorosłych. Również zaczynają dostrzegać społeczne znaczenie pracy i wzajemną współzależność między zawodami.
Program preorientacji zawodowej ma więc na celu zapewnienie dzieciom możliwości poznania świata zawodów ludzi dorosłych, ale przede wszystkim rozwijanie indywidualnych zainteresowań i zdolności.
Działania obejmują preorientację zawodową, która ma na celu wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień.
ZAŁOŻENIA OGÓLNE PROGRAMU
Preorientacja zawodowa jest realizowana zgodnie z przyjętym programem wychowania przedszkolnego oraz w ramach spotkań i wycieczek które mają na celu poznanie przez dzieci, najbliższego otoczenia , zawodów zakładów pracy, instytucji przygotowujących do wykonywania zawodów itp…
Program zawiera ogół działań o charakterze wychowawczym, podejmowanych przez nauczycieli i rodziców, przedstawicieli zawodów ukierunkowanych na poznawanie przez dzieci środowiska pracy. Uwzględnia możliwości psychofizyczne dzieci w wieku przedszkolnym
W wieku przedszkolnym dzieci identyfikują się z głównymi postaciami w rodzinie. Początkowo dominuje na tym etapie fantazja i marzenia ukierunkowane na wybrane, zazwyczaj najbliższe, zawody a w miarę rosnącej partycypacji społecznej i poznawania rzeczywistości wzrasta znaczenie własnych zainteresowań i zdolności.