Wtorek 14.04.2020

Wtorek 14.04.2020 Wtorek 14.04.2020

Witam wszystkich bardzo serdecznie

Drodzy Rodzice i kochane Dzieci,

w tym tygodniu będziemy poznawać specyfikę pracy rolnika, omówimy jego obowiązki w gospodarstwie wynikające z bieżącej pory roku.

Temat kompleksowy: Praca rolnika

Temat dnia: Pracowity dzień rolnika

 

  1. Dzisiejszy dzień zaczniemy od zabawy ruchowo ortofonicznej przy piosence ‘Stary Donald farmę miał’.

  1. „Praca rolnika”- wysłuchanie opowiadania E. Raczek. Analiza treści, wykonanie historyjki obrazkowej na podstawie tekstu, rozwijanie logicznego myślenia, dostrzeganie sekwencji czasowych.

W wiejskiej zagrodzie praca wre od świtu. Gospodarz skoro świt wstał, by zając się zwierzętami. Najpierw wszedł do chlewika, gdzie w wielkich kotłach mieszał paszę dla świnek, nalewał wodę do zbiorników i poidełek. Wielkimi widłami poprzenosił do boksów belki słomy i siana. Następnie poszedł do stajni, gdzie wysypał owies dla koni i oczywiście nalał wodę do zbiorników. Nanosił również z kopy obok- świeżego siana. Na koniec podszedł do obory, gdzie czekały na niego już krowy. Stały i muczały, a on najpierw nakarmił je i wziął do dojenia. Trzeba było dojść do każdej i na małym stołeczku usiąść obok niej. Obiema rękoma chwycił wymiona i zaczął doić krowę. Do wiaderka zaczęło płynąć ciepłe mleko.
Następnie gospodarz zjadł szybko śniadanie i wyprowadził z garażu traktor. Doczepił do niego pług i wyruszył w pole. Tam zaorał i zbronował całe pole równiutko, rządek przy rządku. Następnie w wielkie wiadro wsypał ziarno i zaczął siać- chodząc po polu w jedną i drugą stronę. Przyjechał do domu, zjadł obiad i wyszedł do stodoły, gdzie musiał poprzestawiać z miejsca na miejsce bardzo ciężkie worki z paszą dla zwierząt. Zaczęło zmierzchać, znowu doglądał swój dobytek: krowy, konie, świnki, kury oraz kaczki. Wieczorem po kolacji mógł nareszcie odpocząć.

Pytania do tekstu:

Jakie czynności w zagrodzie wykonywał rolnik?
Jakie prace w polu wykonywał rolnik?

Utrwalamy z dziećmi nazwy pór dnia: świt, ranek, południe, popołudnie, zmierz, wieczór.

  1. Praca plastyczna:

W celu ułożenia historyjki obrazkowej należy złożyć 3 białe kartki i stworzyć z nich książeczkę. Można ją skleić lub użyć dziurkacza i związać wstążeczką. Pierwsza stronę można zatytułować PRACA ROLNIKA. Na każdej stronie dziecko rysuje pracę jaką wykonywał rolnik w ciągu całego dnia. Dzieci numerują strony. Po wykonaniu zadania przewracając kolejne strony opowiadają historyjkę używając określonych pór dnia.

  1. Zabawa matematyczna:potrzebne nam będą karteczki z cyferkami od 1 do 8 ( kilka sztuk), jedna ze znakiem równości i kilka z literką i. Czytamy dziecku zadanie tekstowe a ono wybiera odpowiednie kartoniki i układa działanie:
  2. W zagrodzie są 3 świnki, 2 krowy i 2 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie? ( 3 i 2 i 2 = 7)
  3. W kurniku mieszkają: 3 kury, 1 kogut, 4 kaczki. Ile ptactwa mieszka w kurniku?
    2. Koło domu chodzą: 2 czarne koty, 2 rude koty i 1 biały. Ile kotów chodzi koło domu?
    3. W oborze są 4 cielątka i 5 krów. Ile zwierząt jest w oborze?
    4. Na podwórku stoi: 1 traktor, 4 przyczepy i 2 kombajny. Ile maszyn jest na podwórku? Itp.

Dzieci młodsze mogą wypełnić kartę pracy do wyboru

WiesKartyPracy1 (1) WiesKartyPracy1 (1)

5. A na zakończenie trochę gimnastyki:) proponujemy gimnastyczną ruletkę, można ćwiczyć z domownikami, wystarczy kliknąć w link i zakręcić ruletką:

http://https://wordwall.net/pl/resource/988031/wychowanie-fizyczne/ćwiczenia-gimnastyczne-ruletka-1

  1. Aby wzbogacić dziecku wiedzę na temat życia i pracy na wsi, produktów produkowanych w gospodarstwie, zwierząt i maszyn rolniczych, proponuję obejrzeć Program edukacyjny- Domowe przedszkole.

https://vod.tvp.pl/video /domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831

Pozdrawiam

Miejskie Przedszkole nr 38 w Częstochowie informuje, że świadcząc usługi korzysta z technologii przechowującej i uzyskującej dostęp do informacji w urządzeniu końcowym użytkownika, w szczególności z wykorzystaniem plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie.zamknij
Przejdź do treści