Witam bardzo serdecznie.
Na początku chciałam pogratulować uczestnikom Konkursu ‘EKO-ZABAWKA’. Zdjęcia są zamieszczone w Galerii naszej grupy.
Temat dnia: Jak długo będzie bić zielone serce?
W tym tygodniu pragniemy Was zainteresować tematyką związaną wokół środowiska
i ekologii. Dowiecie się, że Ziemia jest naszym domem i że powinniśmy o nią dbać, bo dzięki temu sami będziemy zdrowsi. Wspólnie poszukamy sposobów, w jakie możemy na co dzień dbać o środowisko. Dowiemy się, jakie są źródła energii oraz, że źródła ekologiczne- takie jak wiatr, woda lub energia słoneczna, są zdrowsze dla Ziemi i dla nas. Nauczymy się prawidłowego segregowania odpadów. Corocznie 22 kwietnia obchodzimy Dzień Ziemi, uważany za największe ekologiczne Święto Świata. W Polsce tradycje związane z obchodami tego dnia są nieco krótsze, ponieważ Dzień Ziemi obchodzony jest od 1990 roku. Wtedy to zaczęły powstawać organizacje pozarządowe, które zajęły się popularyzującą ekologii.
- Posłuchajcie a następnie zaśpiewajcie piosenkę pt„ Święto Ziemi”
Nie wyrzucam w lesie śmieci,
tak nie robią grzeczne dzieci.
Refren
Święto Ziemi, więc pamiętam
o roślinach i zwierzętach.
Karmię ptaki i wiewiórki,
dbam o czystość na podwórku.
Refren
Święto Ziemi, więc…
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
Wszyscy uczestnicy zabawy ustawiają się w szeregu
Przebieg ćwiczeń:
1.„Kwiaty rosną, kwiaty więdną” – zabawa ruchowa. Możemy wykorzystać do tej zabawy muzykę klasyczną
Wyznaczony uczestnik zabawy wydaje polecenie
Kwiaty rosną! – stajemy na palcach jak najwyżej i wyciągamy ręce do słońca.
Kwiaty więdną! – kulimy się i przykucamy
2.„Berek czworak” – wyznaczona osoba na sygnał zaczyna gonić pozostałe. Złapany uczestnik zabawy robi klęk podparty.
Aby oswobodzić złapaną osobę, to inna osoba musi przejść pod nią.
3.„Skoki w workach” – zamiast worków można obwiązać nogi np. apaszką, wstążką, skakanką
Na umówiony sygnał lub słowo ,,start” uczestnicy zabawy skaczą do wyznaczonego miejsca, a następnie tym samym sposobem wracają.
4.„Przeciąganie skakanki” – Rodzic rozkłada na podłodze skakankę przewiązaną w połowie
chustką. Dwie osoby ustawiają się po przeciwnych stronach skakanki.
Na sygnał ,start” każdy uczestnik zabawy ciągnie za swój koniec skakanki, próbując przeciągnąć ją na swoją stronę.
Ćwiczenia z gazetami:
1.,,Zabawa z gazetą – Kładziemy się na plecach, stopami od wewnętrznej strony unosimy gazetę do góry, liczymy do 10 i opuszczamy powoli w dół.
2.„Zabawa z gazetą” – Każdy uczestnik zabawy ma pod stopami gazetę. Jedna osoba włącza muzykę, wtedy wszyscy zaczynają biegać między gazetami. Gdy muzyka zostanie wyłączona wracamy na swoją gazetę.
3., Kulka z gazety”- siadamy na podłodze i zgniatamy mocno gazetę. Możemy ją okleić taśmą klejącą
4.,, Rzut do bramki”- wyznaczamy miejsce bramki, np. ustawiamy w odstępie 2 krzesła i zaznaczamy miejsce z którego będziemy rzucać do bramki.
Rzucamy kulką z gazety w środek bramki.
5.„Rzut do kosza” – dziecko stoi w odległości 2 m od kosza starając się do niego trafić .
- Czytanie przez rodzica wiersza „Ziemie mamy tylko jedną” Gabriela Skrzypczak
„Ziemie mamy tylko jedną” Gabriela Skrzypczak
Ziemię mamy tylko jedną
Więc szanujmy Ją,
Bo cóż z nami stanie się,
Gdy zniszczymy własny dom.
Giną ptaki i zwierzęta,
Giną drzewa w lesie,
Nic nie robiąc, wciąż czekamy
Co nam los przyniesie?
Dość lenistwa – ruszmy razem
I działać zacznijmy,
Żeby żyć móc na tej Ziemi
Więzy zacieśnijmy.
Chrońmy lasy, chrońmy wodę,
Dbajmy o przyrodę,
Uczmy kochać las i łąkę
Pokolenia młode
Pytania dla dzieci do treści powyższego wiersza:
Co możemy zrobić, aby nasza ziemia żyła jeszcze miliony lat?
Co ginie w przyrodzie?

4. Zabawa „Gra w zielone”.
Poniżej sposób przeprowadzenia zabawy:
– Grasz w zielone?
– Gram.
– Masz zielone?
– Mam!
– To „zielone na literą T?”
– I odpowiedź, np. „Trawa”
Jeżeli zapytany zielonego nie miał odpowiedzi, musi spełnić „warunek – życzenie” pytającego, np. podskoczyć na jednej nodze.
5. Zadania matematyczne.
Uzupełnijcie podane działania liczbami.
Przeliczcie liczbę niebieskich łyżeczek po lewej stronie i białych po prawej stronie. Uzupełnijcie ich liczbę odpowiednią karteczką pod nimi. Obliczcie ile jest wszystkich łyżeczek? Po znaku równa się otrzymujemy liczbę wszystkich łyżeczek.

Rozwiążcie zadanie z treścią:
-Kasia włożyła do pojemnika żółtego 2 niebieskie i 6 zielonych guziczków. Ile guzików jest w koszu żółtym?(Czytając zadanie proszę ,aby dziecko samo wkładało guziki)
Potrzebne pomoce:
Żółty pojemnik, guziki niebieskie i zielone.

-Antoś i jego siostra Basia wyrzucali szklane słoiki. (można dodatkowo zapytać do jakiego koloru pojemnika powinni je włożyć?) Antoś wyrzucił 4 słoiki a jego siostra Basia również 4. Co możemy powiedzieć o ilości wyrzuconych słoików przez Antosia i Basię? (mieli tyle samo). Ile pojemników szklanych wyrzucili Antoś i Basia?
Potrzebne pomoce:
Zielony pojemnik,8 słoików.

-Ania zorganizowała przyjęcie urodzinowe .Każdy z zaproszonych gości otrzymał kawałek tortu na papierowym talerzyku. Po zakończeniu zabawy , Ania wyrzuciła 8 talerzyków do niebieskiego kosza. Ile gości zaprosiła Ania ,biorąc pod uwagę, że sama zjadła kawałek tortu?
Dla ułatwienia rozwiązania zadania można ponumerować talerzyki lub zrobić na nich kropki. (Odpowiedź brzmi siedmioro ,ponieważ 1 talerzyk, który wyrzuciła Ania należał do niej)
Potrzebne pomoce: talerzyki papierowe, niebieski pojemnik.
- Na koniec gra dydaktyczna „Co zrobię dla Ziemi?”
Musimy przygotować:
– kartki A4 z numerami od 1 do 20,
– duża kostka do gry,
– 4 kręgle ( mogą być np. plastikowe butelki z kolorowymi nakrętkami)
-ilustracja A4 przedstawiająca piękny las ( z gazety lub ilustracja z bajki ),
– kartki A4 z napisami : START, META
Przebieg:
Na dywanie układamy kartki A4 z numerami od 1 do 20 (przy numerze 20 leży ilustracja przedstawiająca piękny las oraz kartka z napisem META). Przed kartką z numerem 1 ustawiamy pionki – cztery kręgle – oraz kartkę z napisem START. każdy zawodnik ma inny kolor pionka. Celem gry jest dotarcie do lasu – pola z numerem 20. Rzucamy kostką i stajemy na określonym polu. Każde pole od 1 do 20 ma przypisane znaczenie.
Znaczenie kolejnych pól:
- Pomagacie sprzątać las. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
- Wyłączacie światło, gdy wychodzicie z pokoju. Przesuwacie pionek o 3 pola do przodu.
- Pomagacie leśniczemu dokładać jedzenie do paśnika dla zwierząt. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
- Po pikniku zostawiliście śmieci w lesie. Cofacie się o 2 pola.
- Kupujecie z rodzicami energooszczędne żarówki. Przesuwacie pionek o 1 pole do przodu.
- Urwaliście gałęzie, aby zrobić z nich miecze. Cofacie się o 2 pola.
- Myjecie zęby przy zakręconym kranie. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
- Włożyliście kij w mrowisko. Cofacie się o 1 pole.
- Pomagacie sadzić drzewa. Przesuwacie pionek o 3 pola do przodu.
- Głośno krzyczycie w lesie, uciekają zwierzęta, odlatują ptaki. Cofacie się o 2 pola.
1 1 . Dokarmiacie ptaki w czasie mrozów. Przesuwacie pionek o 1 pole do przodu.
- Posadziliście na balkonie kwiaty i je podlewacie. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
- Podeptaliście grzyby. Cofacie się o 2 pola.
- Segregujecie śmieci. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
- Namawiacie rodziców, aby załadowywali pralkę i zmywarkę do pełna i dopiero wtedy uruchamiali urządzenie. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
- Złapaliście biedronkę i włożyliście ją do pudełka od zapałek. Cofacie się o 2 pola.
- Ubrania, z których wyrośliście, oddajecie innym dzieciom. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
- Do przedszkola przychodzicie z rodzicami pieszo, bo mieszkacie niedaleko, a jadące samochody zatruwają środowisko. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
- Wyrzucacie kartkę zapisaną tylko z jednej strony. Cofacie się o 1 pole.
- Gratulacje! Możecie pospacerować po pięknym lesie!
Życzę miłej zabawy