Dzień dobry
Temat dnia: Jak powstaje chleb?
- Wysłuchanie opowiadania czytanego przez rodzica: „Żyto i chleb” Czesława Janczarskiego
Ania poszła na spacer. Wzięła ze sobą Uszatka. Szli ścieżką przez pole.
– Spójrz powiedział Miś – ile tu trawy rośnie na polu! Będzie można na niej fikać koziołki.
-Koziołki będziesz fikał gdzie indziej – uśmiechnęła się Ania. Tej trawy nie wolno deptać. To żyto. Będzie z niego chleb.
Miś nic nie odpowiedział, ale bardzo się zdziwił. „Przecież chleb robi się z mąki, a mąka jest biała, a nie zielona.”
Po drodze jechał wóz. A na wozie siedział dziadek Walenty. – Siadajcie zaproponował Ani i Misiowi. Ania i niedźwiadek usiedli na worku.
– Co jest w tym worku? – zapytał miś.
– Żyto. Będzie z niego chlebek – powiedział dziadek i wyjął z worka garść złocistych ziarenek.
Uszatek znów się zdziwił. Przecież chlebek robi się z mąki, a nie ze „złocistych ziarenek.”
Gdy Ania i Uszatek przyjechali do domu, Miś zaraz poprosił o kromkę chleba. Ach jak mu smakował chleb po spacerze! Jadł z apetytem i myślał:
„Jak naprawdę jest z tym chlebem! Jem go codziennie i nie wiem, czy zrobiono go z mąki, czy ze złocistych ziarenek, czy też z zielonej trawy?”
Podparł się Uszatek w opuszczone uszko i zamyślił się głęboko: „Kto mi wytłumaczy to wszystko?”
Aby upiec chleb, potrzebna jest ciężka praca wielu ludzi, chleb należy szanować.
- Pytania do treści powyższego opowiadania dla dzieci:
- Gdzie na spacer poszła Ania z Uszatkiem?
- Co tam widzieli?
- Co w workach wiózł dziadek Walenty?
- Dokąd jechał z żytem dziadek Walenty?
- Jak powstaje chleb?
- W jaki sposób do powstania chleba przyczynia się rolnik?
- W jaki sposób do powstania chleba przyczynia się młynarz?
- Jak do powstania chleba przyczynia się piekarz?
- Jak do powstania chleba przyczynia się sprzedawca?
- Dlaczego chleb jest tak ważny w życiu człowieka?
- OGLĄDANIE FILMU EDUKACYJNEGO PRZEZ DZIECI
4 . Zabawa muzyczno – ruchowa „Mało nas do pieczenia chleba”
Mało nas, mało nas
Do pieczenia chleba,
Tylko nam, tylko nam
Ciebie tu potrzeba!
- Zabawa matematyczna dla dzieci
Na zdjęciach umieszczono po dwa zbiory. Każdy zbiór posiada różną liczbę elementów. Opisz je odpowiednią cyfrą i pokaż, który zbiór posiada większą ilość elementów danego obrazka.
Pytania do poszczególnych przykładów. Ćwicz według schematu do ilustracji 1.
- O ile mniej jest rogali w niebieskim zbiorze?
- O ile więcej jest rogali w czerwonym zbiorze?
Pytania do następnych zbiorów. Utrwalamy pojęcia: o ile mniej, o ile więcej, tyle samo.
- ,,Rysujemy cyfry”- zabawa grafomotoryczna dla dzieci
Rodzic wysypuje na talerzyki mąkę pszenną, mąkę żytnią, kaszę jęczmienną, płatki owsiane, kaszę mannę, kuskus oraz kukurydzę i ryż. Oczywiście kukurydzę można zastąpić kaszką kukurydzianą lub płatkami kukurydzianymi.
Dziecko uważnie przygląda się wszystkim produktom zamieszczonym na zdjęciach i samodzielnie lub z pomocą Rodzica próbuje odczytać ich nazwy.
Drogie Dzieci spróbujcie odczytać cyfry zapisane poniżej na talerzykach. Po czym postarajcie się napisać te cyfry na wysypanych produktach.
Zadajemy dziecku pytania : Czy wiesz jak nazywa się ten produkt? Czy potrafisz odszukać go na zdjęciu?. Na którym produkcie pisało się najlepiej cyferkę?
- „Dyktando matematyczne”– utrwalenie kierunków, przeliczanie liczebnikami
porządkowymi w zakresie 8. W celu ułatwienia zadania dzieci mogą założyć na lewą rękę frotkę.
Rodzic prosi dzieci, aby wykonały czynności dokładnie i we właściwym kierunku:
Idziemy 8 kroków do przodu.
Teraz 3 kroki w lewą stronę.
Teraz 8 kroków do tyłu.
Teraz 5 kroków w prawą stronę.
Prawą ręką dotykamy lewego kolana.
Lewym kolanem dotykamy podłogi.
Prawym łokciem dotykamy do lewego kolana.
- Zadania tekstowe dla dzieci starszych
Zapiszcie do nich działania i odpowiedzcie na zadane pytania.
- Kura zniosła 5 jajek, a kaczka 3. Ile to razem jajek? ( 5+3=8)
- Indyczka zniosła 4 jajka, a kura 5 jajek. Ile to razem jajek? ( 4+5=9)
- Kaczka zniosła 3 jajka, a indyczka 4. Ile to razem jajek? ( 3+4=7)
- Kaczka zniosła 3 jajka, a indyczka o jedno więcej. Ile jajek zniosła indyczka?( 3+1=4)
- Kura zniosła 5 jajek, a kaczka o 2 mniej. Ile jajek zniosła kaczka? ( 5-2=3)
Dla chętnych
- Kaczka zniosła 3 jajka, kura 5, a indyczka 4. Ile to razem jajek ? (3+5+4=12)
- Kaczka, kura i indyczka mają razem 12 jajek, a gąsce wykluły się już 3 gąsiątka. Ile łącznie po wykluciu będzie wszystkich ptasich dzieci? ( 12+3= 15)
- Ile na ilustracji jest wszystkich ptaków? ( Kaczka, kura, gąska, 3 gąsiątka, indyczka i wróbel )
- Kotek jest ssakiem. Czym się różni od ptaków? ( Nie ma piór, dzioba, ani skrzydeł. Nie znosi jajek i nie wykluwa się z jajek. Ma 4 cztery łapy, futro, zęby, wąsiki, ma inny ogonek itp.)
9.Policzcie nogi wszystkich zwierząt.
- „Smakujemy chleb” – gimnastyka buzi i języka.
Chleb pokrojony na małe kromki oraz skórkę od chleba, a następnie dzieci naśladują czynności mlaskania, dokładne przeżuwanie skórki od chleba (z prawej strony, z lewej strony żuchwy), przyklejenie kawałka chleba do wałka dziąsłowego, za górnymi zębami, a następnie stukanie w niego czubkiem języka, oblizywanie warg, wciąganie ust w głąb jamy ustnej, ściąganie warg w dzióbek, przesyłanie sobie nawzajem całusków.
Miłej zabawy