Witam wszystkie Krasnoludki oraz rodziców
Temat na dzisiaj: Stolica Polski-Warszawa
- Posłuchajcie legendy o powstaniu Warszawy i odpowiedzcie na pytania.
Legenda o Warsie i Sawie
Dawno, bardzo dawno temu nad brzegiem Wisły mieszkał młody rybak Wars. Któregoś dnia, gdy szedł nad rzekę, by zarzucić sieci, usłyszał piosenkę:
Siedem fal mnie strzeże i siedem błyskawic.
Kto się ich nie lęka, niech się tutaj zjawi.
Piosenkę śpiewała dziewczyna. A głos miała tak piękny, słodki i dźwięczny, że Wars nie zawahał się ani chwili:
– Nie boję się niczego! – zawołał.
Wskoczył do swojej łodzi i popłynął. Ledwo jednak odbił od brzegu, rozpętała się straszliwa burza.
– Roztrzaskamy ci wiosła! – syczały błyskawice.
– Porwę twoje sieci na strzępy! – ryczał wicher.
– Zatopimy łódź! – groziły fale.
Ale Wars płynął tak szybko, że ani wicher, ani fale, ani błyskawice nie mogły go dogonić. Kiedy był już na środku rzeki, wśród wzburzonych fal ujrzał dziwną postać: pół rybę, pół dziewczynę. Była to syrena. Zdziwił się Wars. Podpłynął bliżej. Wyciągnął rękę. Syrena podała mu tarczę i miecz. I nagle… zmieniła się w piękną dziewczynę.
– Na imię mam Sawa – powiedziała. – Teraz ty broń mnie, rzeki i miasta.
A potem było jak w bajce: Żyli długo i szczęśliwie dzielny Wars i piękna Sawa. Rosło miasto nad Wisłą, dzielna, piękna Warszawa. Fale płyną jak dawniej. Wiatr powtarza piosenkę.
- Kto mieszkał nad brzegiem Wisły?
- Kto śpiewał piosenkę, którą usłyszał Wars?
- Co się stało, kiedy Wars wypłynął na poszukiwanie Sawy?
- Jakie miasto założyli Wars i Sawa?
2. „Płynie Wisła, płynie” – zabawa ruchowa
Kiedy gra muzyka dziecko porusza się w jej rytmie naśladując – pływanie syrenki. Kiedy muzyka milknie (rodzic zatrzymuje muzykę) to dziecko zastyga w bezruchu- jak pomnik warszawskiej syrenki.
3. Każde miasto posiada swój herb. A poniżej przedstawiam Wam jak wygląda herb Warszawy.
Herb Warszawy przedstawia w czerwonym polu postać kobiety z rybim ogonem, z wzniesioną szablą i bułatem w ręce prawej i tarczą okrągłą w ręce lewej. Barwy ciała naturalne, włosy, szabla i tarcza złote. Nad tarczą herbową znajduje się złota korona królewska. Korona symbolizuje również zwycięstwo.
4. Warszawa jej ważne zabytki i miejsca takie jak Pałac Prezydencki, Łazienki Królewskie.
5. Zabawa słownikowa „Otwarty krąg” –dzieci mają za zadanie dokończyć zdanie wiążąc je z naszą stolicą:
- Warszawa leży nad rzeką …
- W godle Warszawy jest …
- Będąc w Warszawie odwiedziłbym …
- Najpiękniejszy pałac /zamek/ w Warszawie to …
- Najbardziej znana legenda o Warszawie to …
- Warszawa jest …
6. Teraz się poruszamy. Zapraszam na ćwiczenia
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych „Zwiedzamy Warszawę”.
Do wykonania ćwiczeń potrzebne będą: kocyk, krzesło, niska półka (podnóżek), pojemnik z kaszą i ryżem.
-Zwiedzamy Warszawę: zabawa orientacyjno – porządkowa: dziecko maszeruje po pokoju w różnych kierunkach, na hasło „ Chyba zbłądziłem”-zatrzymuje się i rozgląda, na hasło „ Znalazłem drogę” maszeruje dalej. Zabawę powtarzamy 3x.
-Jedziemy metrem- ćwiczenia mięśni grzbietu: dziecko kładzie się na kocyku i wykonuje ślizg między krzesłami naśladując jadące pod ziemią metro ( 5x)
-Wychodzimy na plac widokowy Pałacu Kultury i Nauki – ćwiczenia dużych grup mięśniowych: dziecko staje przodem do niskiej półki (może być step, podnóżek, wyższy schód), wchodzi i schodzi jak największą ilość razy (około 2 min)
-Zwiedzamy lotnisko im. Chopina- ćwiczenia dużych grup mięśniowych: dziecko naśladuje startujące i lądujące na lotnisku samoloty, leży przodem stopy złączone, ręce zgięte w łokciach, broda oparta na dłoniach. Na hasło: samoloty przygotujcie się do startu – wstają i biegają naśladując lot samolotu. Na hasło: samoloty kołują i podchodzą do lądowania dziecko obraca się, kładzie przodem, opiera brodę na dłoniach. (3x)
-Zwiedzamy Starówkę- ćwiczenia stóp „Kocie łby”. Na hasło „chodzimy po kocich łbach”-dziecko wchodzi do pojemników z kaszą i ryżem, następnie wychodzi i chodzi dalej na palcach (5x)
-Zwiedzamy Starówkę „Kataryniarz”- wzmocnienie mięśni grzbietu i karku: dziecko w leżeniu przodem unosi ręce nad podłogą i robi „młynek” naśladują kataryniarza wprowadzającego w ruch swoją katarynkę, ćwiczenie powtarzamy kilka razy
-Zwiedzamy warszawskie ZOO – „Rybki w akwarium”: dziecko w leżeniu przodem na kocyku, nogi wyprostowane, ręce ugięte w łokciach i oparte- na hasło: rybki pływają-odpycha się dłońmi od podłogi wykonując ślizgi w różnych kierunkach
-Zwiedzamy warszawskie ZOO- „Pająk”: dziecko w siadzie ugiętym z rękami opartymi o podłogę, na hasło: idzie pająk, porusza się po pokoju w podporze tyłem (2 min)
-Zwiedzamy warszawskie ZOO- „Wielbłądy” – ćwiczenie mięśni grzbietu: dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym w pozycji skorygowanej, na hasło -wielbłądy spacerują – przyjmuje pozycję na czworakach z wyprostowanymi nogami i wysoko uniesionymi biodrami porusza się udając wielbłąda (2 min)
-Czas wracać (ćwiczenia oddechowe): dziecko maszeruje po pokoju we wspięciu na palcach, podczas 4 kroków wykonuje wdech nosem, z przeniesieniem wyprostowanych rąk w górę, w trakcie kolejnych 6 kroków opuszcza ręce wydychając powietrze ustami.
Po skończonych ćwiczeniach poproście dziecko by wymieniło nawy miejsc w Warszawie, które odwiedziło i zapamiętało.
6. Na zakończenie
Quiz o Polsce
- W jakim państwie mieszkamy?
- Stolicą Polski jest …
- Wymień symbole narodowe.
- Jak wygląda flaga Polski?
Zabawa naśladowcza „Wycieczka po Warszawie” – dzieci biegają w tempie podanym na instrumencie perkusyjnym, jaki jest w domu, na mocne uderzenie zatrzymują się i na hasło; „Oglądamy warszawską syrenkę!” naśladują ruchy pływającej rybki. Na hasło: „Bazyliszek!” przybierają pozy groźnego potwora. Na hasło: „Zwiedzamy królewski zamek!” naśladują ruchem i gestem chód króla, walki rycerzy, itp.
Życzę miłej zabawy i dużo zdrowia.