Witam wszystkich bardzo serdecznie
Temat dnia: Od buraka do lizaka
1. Dzisiejszy dzień zaczniemy od ruchu
- Czytanie przez rodzica wiersza
„Od buraka do lizaka”
Cukrowa wata, cukrowa wata,
Kręconą w bębnie kupuje tata.
Ja lubię watę, lubi też osa
Cukrowe nitki cieńsze od włosa.
Lecz nie wie osa, ja nie wiem też,
Skąd wziął się cukier. A czy Ty wiesz?
Rośnie na polu burak cukrowy,
Długo dojrzewa, aż jest gotowy.
Trzeba buraki z ziemi wyrwane
Zwieść do fabryki cukrownią zwanej.
Tam się je myje, kroi, szykuje
I coś jak kompot przygotowuje.
Na samym końcu z tego kompotu
Jest wreszcie cukier. Tyle kłopotu
Ma mnóstwo ludzi z takim burakiem,
Byś mógł się cieszyć jednym lizakiem.
- Dziecko odpowiada na poniższe pytania:
Z czego się robi lizaki i watę cukrową?
Z czego się robi cukier?
Jak się nazywa fabryka, która produkuje cukier?
Kto produkuje buraki cukrowe?
Czy znasz jakieś inne buraki?
Do czego służą buraki pastewne?
Do czego służą buraki czerwone?
Burak ćwikłowy
Burak pastewny
https://www.rynek-rolny.pl/artykul/burak-pastewny-siew-wymagania-uprawa-i-zbior,4.html
Burak cukrowy
http://doradztworolnicze.com.pl/czysty-start-buraka/
4. Oglądanie filmu
Na podstawie filmu ułóżcie historyjkę składającą się z 4 obrazków. Poproście dzieci, aby Wam ją opowiedziały, posługując się pojęciami :na początku, ,później, następnie, na końcu.
- Zabawa ruchowa „Nosimy worki”
Dziecko ma za zadanie naśladować przenoszenie worków z jednej strony pokoju na drugą. Rodzic za każdym razem zmienia polecenie: lekkie worki-ciężkie worki. Dziecko stara się pokazać swoim ruchem przenoszony ciężar.
5)zapytajcie i porozmawiajcie z dzieckiem „Czy jedzenie słodyczy jest zdrowe?”
Zwróćcie Państwo uwagę na szkodliwość jedzenia dużej ilości słodyczy oraz na wiele chorób, które są wywołane przez ich nadmierne spożywanie np. choroby zębów ,otyłość.
- Gdzie jest buraczek?
Odszukiwanie buraka wśród innych warzyw.
7. Dzieci starsze
Samodzielne czytanie przez dziecko tekstu: „Cukierki” (2x)
Inka lubi cukierki. Sama je kupuje w sklepie.
Tatusiu, jak się robi cukierki?
-pyta Inka.
Wiele jest z nimi roboty.
-odpowiada tatko.
Najpierw wyrabia się cukier z buraka cukrowego. Ta
fabryka to cukrownia. W innej fabryce robi się z cukru cukierki. A potem cukier i cukierki kupujemy w sklepie.
-O, jakie to ciekawe- woła z zapałem Inka.
Pytania do tekstu „ Cukierki”:
-Policz ile jest w tekście wyrazów cukier, a ile cukierki
-Wymień głoski w słowach: sklep, fabryka, burak, lizak, cukierek, klaszcząc podziel podane słowa na sylaby i ułóż z nimi proste zdania.
8. Dzisiaj możemy też nauczyć dzieci piosenki o rolniku Rolnik sam w dolinie.
Zapewne każdy rodzic zna ten utwór z czasów swojego dzieciństwa. Na sam początek, warto włączyć dziecku piosenkę kilka razy by się osłuchało z melodią, rytmem i tekstem. Następnie, czytamy tekst piosenki po linijce i zachęcamy dziecko do powtarzania za nami. Teraz próbujemy zaśpiewać piosenkę
Tekst piosenki:
Rolnik sam w dolinie, rolnik sam w dolinie.
Hejże dzieci, hejże ha, rolnik sam w dolinie.
Rolnik bierze żonę, rolnik bierze żonę,
Hejże dzieci, hejże ha, rolnik bierze żonę.
Żona bierze dziecko, żona bierze dziecko.
Hejże dzieci, hejże ha, żona bierze dziecko.
Dziecko bierze kotka, dziecko bierze kotka.
Hejże dzieci, hejże ha, dziecko bierze kotka..
Kotek bierze myszkę, kotek bierze myszkę.
Hejże dzieci hejże ha, kotek bierze myszkę.
Myszka bierze serek, myszka bierze serek.
Hejże dzieci hejże ha, myszka bierze serek
Ser zostaje w kole, bo nie umiał w szkole
Tabliczki mnożenia, ani podzielenia.
Dobrym pomysłem będzie także próba wyklaskania lub wytupania rytmu piosenki. Rytm można wygrywać także na tzw. „domowych instrumentach”. Wspaniale do tego zadania nadadzą się metalowe łyżki lub garnek i łyżka:)
- Układanie rytmów z wykorzystaniem sztućców. Układamy cztery elementy, a następnie dzieci kontynuują rozpoczęty rytm.
– Pierwszy wzór: łyżka – widelec – łyżka – widelec – łyżka – widelec itd.
– Drugi wzór: łyżka – widelec – widelec – łyżka – widelec – widelec – łyżka itd.
– Trzeci wzór: łyżka – łyżka – widelec – łyżka – łyżka – widelec – łyżka – łyżka
9. Zabawa ruchowa „Traktor”– potrzebna będzie nam taśma malarska. Na podłodze lub dywanie wyklejamy trasę- drogę dla traktora, w który zamienia się nasze dziecko. Traktor może poruszać się tylko po wyznaczonych liniach. A może macie zabawkowy traktorek w domu? Można go wykorzystać w drugiej części zabawy- poprośmy dziecko, by jeździło nim po wyznaczonych liniach. A może zbudujecie na torze jakieś przeszkody, które trzeba ominąć, np. z klocków?
10. Zajęcia kulinarne
Koktajl dla dzieci
Składniki:
- 2 buraki
- duża marchewka
- duże jabłko
- łyżeczka soku z cytryny
- 2 łyżki posiekanej natki pietruszki
Przygotowanie:
Obrane i pokrojone buraki, marchewkę i pozbawione gniazda jabłko wkładamy do blendera. Dodajemy sok z cytryny i natkę. Blendujemy.
Miłej zabawy i smacznego.