Temat dnia: Na wsi
Witam bardzo serdecznie.
- Słuchanie opowiadania ‘Wyprawa na wieś” Bogusław Michalec. Właściwe reagowanie na umówiony wcześniej wyraz.
Dziś przy płocie, gdzieś nad Sanem, koza kłóci się z baranem. Taka sprzeczka to nie żarty: kto z nich bardziej jest uparty? Tuż przy skręcie na Jaworzno grały kury w piłkę nożną. Mecz sędziował kogut stary, co miał buty nie do pary.
W bramce była wielka dziura, więc mocniej jakaś kura kopnąć tu zechciała piłkę, choćby nawet przez pomyłkę, to szukano piłki potem od niedzieli po sobotę. Ale wbrew tym przeciwnościom, kury grały z przyjemnością. Koń, co wiele w życiu przeżył, dziś w uśmiechu zęby szczerzy. Rzekł, gdy wsparł się na podkowie: „Dobrze jest mieć końskie zdrowie”. Jedni mają strojne szaty, za to krowa – czarne łaty. Smutnie muczy całe lata: „Nie chcę dłużej być łaciata”. Pewna świnka w Świnoujściu marzy wciąż o zamążpójściu. Szuka ciągle kandydata „Miła jestem i bogata. To nie będzie pierwszy lepszy, chcę by był najlepszy z wieprzy. Niech ma frak i krawat w prążki, niech uczone czyta książki. Niech kwiatami też mnie wita, niech je widelcem z koryta. Zresztą – po co tyle krzyku – mogę sama żyć w chlewiku”. Gdy się indyk rozindyczy, nikt indyka nie przekrzyczy. Niech pies szczeka, baran beczy, indyk swoje, indyk przeczy:
„Ja wiem lepiej, nie masz racji. Już mówiłem przy kolacji, że od Gdańska, aż po Kraków, indyk jest najlepszym z ptaków. Gdy się gęś ze złości trzęsie, robi miny bardzo gęsie. Ranek, albo popołudnie, gęś wykrzywia się paskudnie. Księżyc zajął miejsce słońca, fochom gęsi nie ma końca. Pyta paw i pyta kura: „O co taka awantura?”.
Rodzic na początku może wskazać tylko trzy wyrazy, na które dziecko musi odpowiednio zareagować, przy każdym następnym powtórzeniu zabawy można wskazywać kolejny wyraz i kolejną czynność: koza – mee; baran – bee; kura – ko, ko;
kogut – kukuryku; koń – ija; krowa – mu; świnia – kwi, kwi; indyk – gul, gul; pies
– hau, hau; gęś – syy; paw – alleluja.
- Zagadki słuchowe „Odgłosy zwierząt”. Polecam film z nazwami zwierząt i ich odgłosami.
Polecenie dla dziecka:
– Po wysłuchaniu i odczytaniu napisu postaraj się zaprezentować ciałem wybrane zwierzę.
- „Pieski do budy” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
„Dzieci-pieski” poruszają się na czworakach w różnych kierunkach, omijają krzesła. Na hasło : Pieski do budy! dzieci jak najszybciej muszą usiąść w najbliższej budzie- czyli pod krzesłem.
- „Dopowiedz i zrób” – zabawa z rymami.
Rodzic mówi zdania, których zakończenia (słowa do rymu) dopowiadają dzieci. Dzieci wykonują czynność, o której jest mowa w zdaniu.
Powiedz: prosię i podrap się po … /nosie/.
Powiedz: koń i wyciągnij do mnie… /dłoń/.
Powiedz: krowy i dotknij palcem … /głowy/.
Powiedz: króliczki i nadmij … /policzki/.
Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem … /brzuszka/.
Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, … /trzy/.
5. „ Czyje to domy?” – dziecko nazywa pomieszczenia, w których żyją poszczególne zwierzęta wiejskie: stajnia, obora, chlewik, kurnik, buda.
STAJNIA
OBORA
CHLEWIK
KURNIK
BUDA DLA PSA
- „To dom dla…” – zabawa dydaktyczna; odczytywanie nazw domów zwierząt i łączenie ich z nazwami zwierząt
Stajnia to dom dla ……………………… kury
Obora to dom dla ……………………… psa
Kurnik to dom dla ……………………….. krowy
Buda to dom dla ………………………… konia
- Dodatkowo możecie obejrzeć film edukacyjny
,,Co słychać na wsi”- film edukacyjny
https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831
Życzę milej zabawy