Witam serdecznie w ostatnim tygodniu kwietnia. Mam nadzieję, że Jesteście zdrowi czego życzę z całego serca.
W tym tygodniu będziemy rozmawiali o Polsce.
Temat dnia: Polska-legendy
- Dzisiejszy dzień zaczniemy od ćwiczeń porannych.
Ćwiczenia poranne wg K. Wlaźnik:
- Ćw. orientacyjno – porządkowe:
Marsz i bieg w różnych kierunkach: Na mocne uderzenie w pokrywkę przez rodzica dzieci wykonują przysiad podparty.
- Ćwiczenie tułowia. Skręty:
Nakręcanie bąka. Rozsypka. Dzieci stoją w rozkroku, ręce złożone na biodrach. Skręty tułowia w lewo i w prawo w tył (stopy przywarte do podłoża). Po kilku
skrętach bieg na palcach w koło, w lewą i w prawą stronę.
- Ćwiczenie równowagi:
Koń grzebie nogą. W staniu jednonóż uderzanie o podłoże palcami stopy lewej i prawej na zmianę.
- Bieg zaprzęgów: Dzieci dobierają się parami z rodzicem, stają jedno za drugim i podają sobie ręce, tworząc w ten sposób zaprzęgi (konie i wózki). Zaprzęgi
jeżdżą w różnych kierunkach.
- Ćwiczenie uspokajające: Marsz, krokiem zwykłym i we wspięciu.
2. Rodzice przeczytajcie dzieciom legendę, a następnie zadajcie pytania do treści tekstu. Wytłumaczcie dzieciom, że legenda to taka opowieść przekazywana ustnie z pokolenia na pokolenie, zawiera trochę prawdy i trochę fantazji, dotyczy głównie osób lub miejsc. Dzieci postarajcie się odpowiadać pełnymi zdaniami.
Legenda o Czechu, Lechu i Rusie
Dawno temu, gdy w Europie dopiero powstawały państwa, trzej bracia Słowianie: Lech, Czech i Rus, wędrowali po wielkim terytorium między dwiema rzekami: Odrą i Dnieprem. Lech, Czech i Rus nie byli zwykłymi braćmi – byli wodzami swoich plemion, i wędrowali ze swoimi ludami, szukając miejsca, w którym mogliby osiąść. Przemierzali wielkie połacie pól i lasów. Wędrowali wśród leśnych ostępów, pomiędzy korytami wielkich rzek, wśród pięknych jezior. Nie była to łatwa podróż- musieli się mierzyć z dziką przyrodą i niebezpieczną leśną zwierzyną. Bracia jednak wiedzieli, że są odpowiedzialni za swoje plemiona, więc muszą znaleźć bezpieczne miejsce, które zapewni ich ludziom możliwość rozwoju. Czekali więc na szczególne znaki, które mogły im podpowiedzieć najwłaściwszy z możliwych wyborów.
Pewnego razu bracia zatrzymali się na pięknej polanie w pobliżu jeziora. Usiedli pod prastarym, rozłożystym, wielkim dębem. Odpoczywali w cieniu wielkiego drzewa i rozprawiali o swej wędrówce. Nagle ich oczom ukazał się piękny, dostojny ptak, który patrzył na nich ze swojego gniazda groźnym, przenikliwym spojrzeniem. Tak zachwycającego ptaka-dumnego i wielkiego- jeszcze nie widzieli-był to orzeł biały. Lech, śledząc spojrzenie ptaka, wstał i rozejrzał się po okolicy-rzeczywiście było na co patrzeć, nie dziwił go teraz zadumany wzrok króla przestworzy … tak, to z pewnością było królestwo białego orła, a skoro wybrał sobie tu dom, to musi być znak, na który on, Lech, tak długo czekał! Nie mógł się mylić-postanowił, że zostanie tu wraz ze swoim ludem.
Czech i Rus ze zrozumieniem przyjęli słowa brata. Pogodzili się z jego decyzją, bo wiedzieli, że prędzej czy później każdy z nich pójdzie swoją drogą. Czech po krótkim namyśle wybrał drogę na południe, Rus postanowił udać się na wschód.
Lech wiedział, że dokonał dobrego wyboru! Jego gród stawał się coraz większy, piękniał, przybywało w nim domostw, dookoła grodu wił się obronny mur. Gród przypominał wielkie gniazdo gościnnego orła, dlatego miejsce to nazwano Gnieznem.
Wiele lat później Gniezno zostało pierwszą stolicą Polski, a dumny orzeł , który był dla Lecha dobrym znakiem, stał się symbolem Polski , o którym do dziś przypomina nam państwowe godło.
- Pytania do tekstu:
– Jak nazywali się trzej bracia, o których była mowa w opowiadaniu?
– Który z braci zafascynował się orłem?
– Dlaczego bracia wędrowali ze swymi ludami?
– Czy ich wędrówka była bezpieczna?
Od jakiego słowa powstała nazwa Gniezno?
– Co jest godłem Polski?
3. Rozsypanka literowa: (ułóż słowo z rozsypanki literowej- wszystkie słowa nawiązują do wysłuchanej legendy):
g d l e a a e n –
k t a p-
o P k s la –
a p i l e m n o-
Z ułożonych słów wybierzcie dwa i ułóżcie z nimi po jednym zdaniu.
Polecamy stronę www.pisupisu.pl, na której w zakładce przedszkole znajdziecie dużo ciekawych ćwiczeń kształtujących rozwój mowy.
4. Zabawa ruchowa: Orle…do gniazda:
Rodzic lub rodzeństwo wyciąga przed siebie ręce i tworzy z nich obręcz (gniazdo), dziecko porusza się po pokoju naśladując lot ptaka. Gdy rodzic powie : orle…do gniazda- dziecko musi wejść do obręczy. Następnie na polecenie: orle…leć ku niebu- dziecko wychodzi dołem z obręczy i znów udaje ptaka.
5. „Polska to …” – zabawa słownikowa. Odczytaj i dokończ własnymi słowami.
Polska to …
Polska to miasta i wsie. Polska jest …
Stolica Polski to …
Tatry to …
Wisła to …
Bałtyk to …
6. Zabawy z mapa Polski
- Pokaz mapy, praca z pomocą mamy lub taty:
– wodzenie palcem po linii granicznej
– pokaz kierunków na mapie ( północ, południe, wschód, zachód)
– szukanie dwóch głównych rzek polski (Wisła, Odra), porównywanie za pomocą sznurka ich długości
– szukanie źródła Wisły (Barania Góra) i śledzenie jej biegu, odczytywanie nazw większych miast wzdłuż Wisły
– pokaz regionów Polski: góry, wyżyny, niziny, pojezierza, morze
– szukanie stolic polski ( Gniezno, Kraków, Warszawa)
– szukanie swojej miejscowości
– odczytywanie nazw gór (Beskidy, Karpaty, Sudety)
– zwrócenie uwagi na kolorystykę mapy
7. „Płynie Wisła, płynie” – zabawa ruchowa
Kiedy gra muzyka dziecko porusza się w jej rytmie naśladując – pływanie syrenki. Kiedy muzyka milknie (rodzic zatrzymuje muzykę) to dziecko zastyga w bezruchu- jak pomnik warszawskiej syrenki.
8. Zadanie dla chętnych dzieci
„Kto Ty jesteś? Polak mały”- nauka wiersza na pamięć
9. Dodatkowe zabawy
Zabawa ruchowa „Lustro”. Dzieci dobierają się w pary, jedno dziecko wykonuje wymyślone przez siebie gesty, drugie będąc odbiciem w lustrze powtarza je, po kilku minutach następuje zmiana ról.
Zabawa ruchowa „Orły” – dzieci biegają po sali z rozłożonymi ramionami, udając orły. Na sygnał rodzica muszą stanąć w rozkroku z ramionami rozłożonymi na boki , przyjmując w ten sposób pozycję orła z godła Polski. Na drugi sygnał gwizdka ponownie zaczynają biegać po sali.
10. W celu przypomnienia zasad postępowania w czasie trwania epidemii, proponuję książeczkę dla dzieci.
https://www.wydawnictwoolesiejuk.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Koronawirus.pdf
Życzę fajnej zabawy