WITAJCIE KOCHANI!
MAM NADZIEJĘ, ŻE WCZORAJSZY DZIEŃ BYŁ DLA WAS BARDZO UDANY:)
Dziś porozmawiamy o ważnej rzeczy-mianowicie jakie prawa mają dzieci i także jakie mają obowiązki:)
1. A na początek poruszajmy się troszkę:)
2. Posłuchaj uważnie wiersza i porozmawiaj z Rodzicem o tym, co to znaczy, że mamy do czegoś prawo?
Jarosław Poloczek
Mam prawo do życia, do bycia, do chcenia.
Mam prawo do miłości, radości i tworzenia.
Mam prawo do nauki, wiedzy i wiary.
Mam prawo do marzeń, do snu i zabawy.
Mam prawo do chleba, ubrania, pokoju.
Mam prawo do gniewu i złego nastroju.
To wszystko jest takie poważne, dorosłe,
powiem to jak dziecko, zwyczajnie,
najprościej.
Chcę się bawić w piaskownicy,
dom zbudować dla dżdżownicy.
Z kolegami w piłkę grać
i niczego się nie bać.
Latem lizać zimne lody,
stać na deszczu dla ochłody.
Chcę, na łące zrywać kwiaty
i przytulać się do taty.
Zimą toczyć śnieżne kule.
Chcę, by mi czytano bajkę,
o kocie, co palił fajkę.
Chcę też domek mieć na drzewie
i co jeszcze chcę mieć, nie wiem.
Ale jedno wiem na pewno,
to chcę mieć:
bez wojen, głodu i bicia,
bez strachu, smutku i łez.
Spróbuj przeczytać napisy pod chmurkami-powiedz Rodzicowi-co one znaczą.
3. A teraz poszaleje troszkę Wasz język-zapraszam do ćwiczenia buzi i języka:
- wysuwanie i chowanie języka, usta szeroko otwarte- język szeroki i wąski,
- zabawa „zmęczony pies”- wysuwanie języka daleko na brodę, sapanie,
- kierowanie języka w kąciki ust, na górną i dolną wargę (przy szeroko otwartych ustach)
- dotykanie językiem dolnych i górnych zębów, zabawa w „liczenie zębów”,
- oblizywanie zębów i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami,
- oblizywanie warg (ruchem okrężnym), wargi można posmarować miodem,
- mlaskanie czubkiem a następnie środkiem językiem,
- dotykanie językiem górnych dziąseł i opuszczanie do dolnych,
- wysuwanie języka jak najdalej z ust i chowanie go jak najdalej do jamy ustnej- zabawa „ptak wylatuje z gniazda”,
- układanie języka w łopatkę, rulonik, strzałkę
- zaginanie języka do góry i do dołu wewnątrz jamy ustnej(język nie dotyka warg)
- wysuwanie języka przy zbliżonych szczekach, górne siekacze „skrobią” język,
- nie dotykając warg i zębów, poruszać sztywnym językiem jak „wahadełko”,
- wielokrotne uderzanie językiem o górne dziąsła, wymawiając przy tym głoskę „t” a następnie „d”,
4. A teraz pomyślcie, jakie obowiązki ma dziecko? ( Proszę o rozmowę z dzieckiem na temat praw i obowiązków, która doprowadzi do ustalenia, że z każdym prawem związany jest obowiązek). Np:
- Mam prawo chodzić do przedszkola-moim obowiązkiem jest przestrzegać obowiązujących tam zasad.
- Gdy jestem chory mam prawo do opieki medycznej-mam obowiązek respektować zalecenia lekarza
Dokończ zdanie:
- Mam prawo czuć się bezpiecznie-mam obowiązek……… /być dobrym dla innych/
- Mam prawo do wypowiadania własnego zdania-mam obowiązek……/wysłuchania wypowiedzi innych/
- Mam prawo do zabawy i wypoczynku-mam obowiązek……/pozwalać na zabawę innym i uszanować ich potrzebę odpoczynku/
5. Wykonaj kartę pracy.
6.Zatańczcie wesoło przy piosence.
7. Pokoloruj pola z literą H,h kolorem, który Ci się najbardziej podoba
Kochani to wszystko na dzisiaj. Pamiętajcie o swoich prawach ale i o obowiązkach:)
Życzę udanej pracy i zabawy-pozdrawiam Was serdecznie 🙂
Pa paaa – do jutra:)
Dla chętnych:
1. „Domino sylabowe” – zabawa dydaktyczna. Należy wyciąć kostki domina (każda ma 2 sylaby) .Rodzic lub dziecko rozpoczyna zabawę, kładąc dowolną sylabę. Dziecko dokłada swoją tak, by powstał dowolny wyraz. Układamy wyrazy dwusylabowe, ostatnia sylaba wyrazu jest zarazem pierwszą sylabą następnego wyrazu.
2. Wykonaj zadania.