Witam bardzo serdecznie
Temat dnia: Maszyny w gospodarstwie
Na początek obejrzyjcie krótki film o maszynach.
2. ZAGADKA: Siana, owsa jeść nie może,
ale szybko ziemię orze…..
3. „Jakie maszyny i urządzenia pomagają rolnikowi?” – rozmowa na temat pracy rolnika na podstawie obejrzanego filmu, zdjęć i doświadczeń dzieci.
– Jakie znacie maszyny i urządzenia, które pomagają rolnikowi w jego ciężkiej pracy?
Kombajn zbożowy – jest maszyną, która ścina zboże, młóci je (czyli oddziela ziarno od kłosów). Na polu kombajn zostawia słomę, a ziarna zbóż zbiera i przesypuje do zbiornika przygotowanego przez rolnika.
Silos – to zbiornik do przechowywania ziarna, jednak zanim ono tam trafi, musi być bardzo dokładnie wysuszone, bo inaczej szybko zapleśnieje.
Traktor – jest maszyną wielofunkcyjną. Po podłączeniu do niego innych urządzeń można go wykorzystywać przy różnych pracach.
Prasa belująca – służy do zbierania siana z pola i zwijania go w bele.
Pług – narzędzie do przekopywania ziemi po zimie, aby nie była zbyt twarda. Pług przygotowuje ją tak, aby można było w niej zasiać nowe nasiona.
Siewnik – maszyna do rozsiewania ziarna po polu.
4. „Co powiedziałam?”- ćwiczenie syntezy słuchowej.
Rodzic wymawia słowa związane z pracą na wsi, np. nazwy maszyn rolniczych z podziałem na sylaby. Dziecko syntezuje sylaby i mówi całe słowa.
Mama: tra-ktor dziecko: traktor, itp.
5. Zabawa ruchowa 'Taczki”
Dziecko przyjmuję pozycję klęku podpartego obiema rękami, rodzic/rodzeństwo staje za nim i chwyta je za nogi –tak powstają taczki. Na ustalony sygnał dziecko i rodzic chodzą po całym pokoju. Następnie zmieniają się rolami w parach.
6. Zabawa muzyczno-ruchowa „Kółko graniaste”
Kółko graniaste
Czworokanciaste,
Kółko nam się połamało,
Cztery grosze kosztowało,
A my wszyscy bęc!
7. Ćwiczenia w czytaniu-dzieci starsze
Poćwiczcie z dzieckiem czytanie całościowe sylab otwartycH (ważne jest ,aby dziecko najpierw przegłoskowało a następnie zapytajcie Państwo co przeczytałeś/przeczytałaś?)
-z tą samą spółgłoską:
la lo le lu li ly ma mo me mu mi my da do de du di dy pa po pe pu pi py ba bo be bu bi by ka ko ke ku ki ky na no ne nu ni ny, ca co ce cu ci cy, ga go ge,gu gi gy,ja jo ,ju, je , ,sa so se su si sy,ta to te tu ti ty
8. Zabawa z piosenką Geometryczny wąż. Do zabawy będą potrzebne przygotowane wcześniej komplety figur geometrycznych dla rodzica i dziecka: kwadrat, prostokąt, koło oraz trójkąt. Podczas śpiewania piosenki dzieci podnoszą odpowiednią figurę geometryczną, gdy usłyszą jej nazwę.
9. Praca plastyczna Traktor – wykonanie traktora z figur geometrycznych według instrukcji. Dzieci mogą spróbować wyciąć poszczególne elementy narysowane przez rodzica. Rodzic układa z figur traktor. Dzieci próbują ułożyć figury tak samo. Dzieci nazywają oraz przeliczają poszczególne figury geometryczne. Można również poprosić przedszkolaki, aby porównały ilość poszczególnych figur, mogą określić których jest więcej, których mniej, a których tyle samo.
Miłej zabawy