Witam bardzo serdecznie w ten słoneczny poranek.
Temat na dziś: Zwierzęta w gospodarstwie
- Wysłuchanie wiersza Aleksandry Wojtyły ‘Wiejskie życie’ będące inspiracją do twórczej pracy plastyczno-technicznej.
Wiejskie życie
Byłoby dziś znakomicie
lepiej poznać wiejskie życie.
Gdzie stodoła, chlew, obórka,
piesek strzeże tam podwórka.
Gdzie panuje gwar i hałas,
wszyscy chcą coś mówić naraz.
Kurka gdacze, kaczka kwacze,
a tam mała Zosia płacze,
że uciekła jej z podwórka
ulubiona biała kurka.
Ścieżka tam prowadzi wąska,
a przy ścieżce stoi gąska,
która bardzo się dziś złości
i gęganiem płoszy gości.
Napuszają się indyki,
że zbyt głośna ryczą byki.
Krowy pasą się na łące,
obok skaczą dwa zające.
Gdzie już od samego rana
słychać głośny bek barana.
Świnki się taplają w błocie,
koza trawę je przy płocie.
W polu słychać śpiew skowronka,
dużo kropek ma biedronka.
Wokół łąka, pola, las,
tam spokojnie mija czas.
Nieopodal płynie rzeka,
szum jej słychać już z daleka.
Więc słuchajcie moi mili,
nie zwlekajcie ani chwili.
Zapraszam Was na wycieczkę,
gdzie wiejskie zwierzęta poznacie troszeczkę.
KOGUT
Kogut panem jest podwórka.
Powie Wam to każda kurka.
I przez całe swoje życie
wstaje zawsze już o świcie,
by zwierzęta i ludzi
swoim pianiem obudzić.
Na głowie ma grzebień czerwony,
zawsze broni kury – żony.
Wtedy pieje kukurykuuuu!
Zmiataj rozbójniku!
KURA
Kurki w nocy śpią na grzędzie,
w dzień zaś skubią trawkę wszędzie
i ostrymi pazurkami
grzebią w ziemi za ziarnami.
Kiedy jajko zniesie kurka,
głośno gdacze złotopiórka.
A gdy wysiaduje jajka,
mówię szczerze, to nie bajka,
trzymaj od niej się z daleka.
Może wtedy podzióbać człowieka.
Gdy wyklują się kurczątka,
małe, żółte niebożątka,
mama kura nie odpuszcza
i z oczu swych dzieci nie spuszcza.
Biedna jest ta nasza kurka,
nigdy nie może opuścić podwórka.
Nikt nie pyta o jej wolę,
żywot swój często kończy w rosole.
BARAN
Dzisiaj od samego rana
słychać wokół bek barana,
co na głowie dla przestrogi
nosi zakręcone rogi.
Nie pytając się nikogo
wstał o świcie lewą nogą,
czmychnął ze swojej obórki
i z impetem goni kurki.
Kochany Panie Baranie!
Niech Pan natychmiast przestanie.
Bo te kurki pewność mam
nie zniosą więcej jajek nam.
ŚWINKA
Każda świnka lubi błoto
w błocie kapie się z ochotą
i gdy biegnie na śniadanie
zabrudzone ma „ubranie”.
Choć nie wzbudza to zachwytu,
ona nie traci apetytu.
Droga świnko, tak nieładnie,
błoto Ci w korytko wpadnie.
A to skończy się z pewnością
brzuszka twego niestrawnością.
Nim przystąpisz do jedzenia,
o tym już wspomniano nieraz,
czyste ręce miej, ubranie,
wtedy nic Ci się nie stanie.
KOZA
Kto hoduje kózek parkę,
może schować już kosiarkę,
bo te kozy, to wszyscy wiedzą
całą trawę z podwórka zjedzą.
Nie pogardzą i listkami
oraz z drzewa gałązkami.
Koza wciąż buzią swa porusza,
wilczy głód ją do tego zmusza.
Jest ceniona przez człowieka
ze względu na dużą wartość jej mleka.
GĘŚ
Tam, gdzie ścieżka biegnie wąska,
stała sobie pewna gąska,
która znana jest wśród gości
z braku swojej gościnności.
Czasem bywa agresywna,
choć to rzecz jest trochę dziwna,
czemu psa, co podwórka pilnuje,
ciągle dziobem podszczypuje?
Głośno syczy, skrzydłami bije,
do przodu wyciąga swą długą szyją.
To wiadomo od stuleci,
przez to boja się jej dzieci.
Jest ptakiem, co jak mało który,
musi się wreszcie nauczyć kultury.
- Próba odpowiedzi na pytanie:
– Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?
- Zagadki słuchowe „Odgłosy zwierząt”. Polecam film z nazwami zwierząt i ich odgłosami.
https://www.youtube.com/watch?v=qQtJP40a1Iw&vl=pl
Polecenie dla dziecka:
– Po wysłuchaniu i odczytaniu napisu postaraj się zaprezentować ciałem wybrane zwierzę.
- Makieta „Wiejska zagroda”- techniki łączone.
Proponuję wykonać coś na wzór poniższych prac. Zapewne znajdzie się wierzchni karton z pudełka na buty. Niech to będzie niewielka praca. Wyścielmy spód kartonu bibułą lub pomalujmy grubą warstwą farby, a kiedy wyschnie nakładajmy stopniowo nasze pojedyncze elementy np. stodołę z opakowania po mleku, dom z pudełka po lekach lub herbacie, budę dla pieska z pudełka po kremie. Należy poszczególne kartony okleić papierem kolorowym lub gazetą. Wykonując okna, drzwi i otwory utrwalimy przy okazji piękne wycinanie figur geometrycznych, a następnie staranne klejenia. Zwierzęta można wykonać z plasteliny lub narysować i najzwyczajniej dokleić. Uzupełnijcie także swoje makiety o zwierzaki – zabawki. Pewnie znajdą się u każdego w dziecięcym pokoju. Wszelkie maszyny rolnicze, pojazdy można wykonać z pudełeczek po zapałkach, nakrętkach lub z małych klocków, które posiadacie. Jestem przekonana, że powstaną makiety na wysokim poziomie! Jeśli zachęcą pozostałe rodzeństwo czy rodziców do wykonania, to tym przyjemniejsze zadanie i zabawa.
Warto też zapoznać dzieci z bajką edukacyjną, w której poznamy bliżej zwierzęta gospodarskie, znajdującą się pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=kYmzv18kWnU
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
pomoce: niewielki kocyk, piórko
– zabawa orientacyjno- porządkowa
-siad klęczny na kocyku: dzieci odpychają się dłońmi od podłogi ślizgając się na kocyku po pokoju
-leżenie przodem: dziecko leży na kocyku- ćwiczymy mięśnie grzbietu. Zadanie polega na ustawieniu toru przeszkód z wykorzystaniem przedmiotów znajdujących się w domu ( poduszki „jaśki”, pachołki itp.)
-siad ugięty na kocyku- ćwiczymy mięśnie brzucha: Składamy kocyk na pół, dziecko siada w siadzie ugiętym z rękami na kolanach, odpycha się stopami i przejeżdża między przeszkodami.
-froterka – ćwiczenie dużych grup mięśniowych: dziecko składa kocyk, kładzie na nim piórko i swoje dłonie. Odpycha się z wyprostowanymi w kolanach nogami przesuwając kocyk tak, aby piórko nie spadło.
-ćwiczenia oddechowe: dziecko siada na kocyku w siadzie skrzyżnymi dmucha w piórko ( nabiera powietrza i długo wypuszcza)
-leniwa żabka- ćwiczenie dużych grup mięśniowych: dziecko kuca na złożonym kocyku, dłońmi odpycha się od podłoża, nogi wraz z kocykiem przesuwają się do przodu.
-hulajnoga- ćwiczenie nóg: dziecko składa kocyk tak by miał podłużny kształt. Jedną stopę stawia na kocyku, drugą odpycha się tak jakby jechał na hulajnodze. Odpycha się raz prawą a raz lewą stopą wzdłuż toru przeszkód.
Likwidujemy tor przeszkód.
– przejazd tyłem na kocyku – dziecko leży tyłem na kocyku z ugiętymi w kolanach nogami, ręce trzyma na brzuchu. Odpychając się nogami wykonuje ślizgi do tyłu ( bez odrywania pośladków od kocyka)
– holowanie- ćwiczenia mięśni grzbietu: rodzic leży przodem na kocyku, dziecko leżąc przodem łapie wyprostowanymi rękoma rodzica za kostki. Rodzic wykonuje ślizg do przodu holując dziecko.
– składamy kocyk- ćwiczenie mięśni brzucha i stóp w siadzie podpartym- dziecko składa stopami kocyk tak, aby był możliwie jak najmniejszy.
6. Wprowadzenie nowej cyfry 8- dzieci starsze
Omówienie wyglądu cyfry 8 (z czym się kojarzy cyfra 8, do czego można ją porównać).
Rysowanie ręką w przestrzeni cyfry 8, palcem na podłodze.
Rozdanie kartoników z cyfrą 8, wodzenie palcem po cyfrze (kilkakrotnie). Samodzielne pisanie cyfry mazakiem na drugim czystym kartoniku.
- Zadania matematyczne ( układanie działań z cyfr i znaków);
- W zagrodzie 2 świnki, 2 krowy i 3 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie?
- W chlewiku są 4 świnki, i 4 prosiątka. Ile zwierząt jest w chlewiku?
- Po podwórku biega 7 kaczek i 1 kura. Ile ptaków biega po podwórku? itp
Życzę miłej zabawy.