Poniedziałek 20.04.2020

Poniedziałek 20.04.2020 Poniedziałek 20.04.2020

Dzień dobry

Temat zajęć: „ Co to jest ekologia?”- prezentacja multimedialna

 

https://youtu.be/msyPppuj8yg

  1. Posłuchajcie piosenki „Świat w naszych rękach”(podczas słuchania dziecko siedzi wygodnie i wykonuje dowolne ruchy górną częścią tułowia, rękami, głową):

Propozycje pracy z piosenką:
-realizacja rytmu: możecie odzwierciedlić rytm piosenki: zwrotki (klaskanie, tupanie), refren (trzymamy dziecko za ręce i kręcimy się wokoło krokiem odstawno – dostawnym)
– analiza zdań z piosenki na wyrazy: przeliczanie, odzwierciedlanie ich liczby stukaniem dłonią o podłogę.
– analiza sylabowa wybranych wyrazów: wybierzcie kilka wyrazów, zadaniem dziecka będzie policzenie sylab poszczególnych wyrazów i wyklaskanie ich.

  1. Wysłuchajcie wiersza i odpowiedzcie na pytania

„Mali strażnicy przyrody” – Kasperkowiak J.
Dziś ekologia modne słowo,
przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową.
Jej strażnikami się ogłaszamy,
od dziś przyrodzie my pomagamy.

Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci,
musisz takiemu uwagę zwrócić.
Nie można przecież bezkarnie śmiecić,
to wiedzą nawet przedszkolne dzieci.

Nie wolno łamać gałęzi drzew,
bo pięknie płynie z nich ptasi śpiew.
A kiedy bocian wróci z podróży,
gniazdo niech znajdzie, na nie zasłużył.

Pozwól dżdżownicy do ziemi wrócić,
po co jej dzieci mają się smucić.
Niech barwny motyl siada na kwiatach,
żyje tak krótko, niech wolny lata.

A zimą nakarm głodne ptaki,
sikorki, wróble, wrony, szpaki.
Powieś na drzewie karmnik mały,
będą ci wiosną za to śpiewały.

Choć ekolodzy jeszcze z nas mali
uczyć będziemy tego wandali.
Matka natura nam, wynagrodzi,
jeśli z przyrodą będziemy w zgodzie.

 Rozmowa dotycząca treści utworu. Odpowiedzi na pytania:

– Co to jest ekologia?

– Co to znaczy zachowywać się ekologicznie?

– Co my możemy zrobić dla przyrody?

– Co to są powiązania między ludźmi, zwierzętami, roślinami?

  1. Improwizacja ruchowa do piosenki Ekokultura

  1. „Moja planeta jest jak…”- zabawa słownikowa-burza mózgów. Oglądanie plakatu ilustrującego obecną sytuację Ziemi.

Rodzic przeczyta dziecku zaproponowany tekst, a następnie treść pod plakatem.

„Ziemia była zawsze naszym domem, kiedyś ludzie bardzo ja kochali, troszczyli się
o nią i opiekowali. Nazywali ją Matką i nadali jej piękne imię Gaja. Później ludzie zapomnieli o tym, zaczęli ją niszczyć, siłą wydzierać jej tajemnice i bogactwa. Dlatego Ziemia dziś choruje i potrzebuje naszej pomocy.”

Poniedziałek 20.04.2020

Odczytanie napisu przez dziecko. Dokończenie zdania.

Moja planeta jest jak…

  1. Kwiaty rosną, kwiaty więdną”- zabawa ruchowa przy muzyce klasycznej Piotra Czajkowskiego „Walc kwiatów z Dziadka do orzechów”.

Dzieci reagują na polecenia rodzica:

„Kwiaty rosną”- stają na palcach jak najwyżej i wyciągają ręce do słońca.

„Kwiaty więdną”- dzieci kulą się i przykucają.

  1. „Moje środowisko” – zabawa dydaktyczna.

Odczytanie wraz z rodzicem poniższych haseł. Jeśli jest to możliwe hasła można wydrukować, a następnie przykleić na plakat, który wykona dziecko. Wystarczy oczywiście je napisać.

Nie śmieć!, Szanuj przyrodę!, Oszczędzaj wodę! Segreguj śmieci-odzyskuj z nich, co się da!, Oszczędzaj energię elektryczną!

  1. Oglądanie filmu ilustrującego omawianą problematykę.

Niechaj ten film oraz wysłuchany wcześniej wiersz „Mali strażnicy przyrody” nasunie Ci pomysły do wykonania pracy plastycznej.

Wierzę, że każde dziecko świetnie sobie z tym poradzi.

  1. Plakat ekologiczny”- wykonanie pracy plastycznej techniką mieszaną będącej utrwaleniem dzisiejszych treści.

Dziecko może umieścić w nim proponowane znaki dotyczące segregacji, pojemniki na odpady w stosownym kolorze, wizję Ziemi, którą oglądało na wcześniejszym plakacie oraz proponowane zalecenia „Małych strażników przyrody”.

Potrzebne materiały: kartka z bloku lub stosowny karton, kredki pastele, ołówkowe, świecowe (ćwiczymy przy okazji prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego oraz właściwe napięcie mięśniowe palców i dłoni). Jeśli dziecko ma ochotę wyciąć np. pojemniki z papieru kolorowego to jak najbardziej. Zwróćmy uwagę na staranność wycinania i estetykę klejenia. Podpowiedzmy, by praca zawierała właściwą kompozycję tzn. wykonane elementy były równomiernie rozmieszczone na płaszczyźnie.

Proponuję, by podczas zajęć plastycznych dziecko miało włączoną w tle wcześniejszą muzykę klasyczną.

Życzę Wam powodzenia!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Miejskie Przedszkole nr 38 w Częstochowie informuje, że świadcząc usługi korzysta z technologii przechowującej i uzyskującej dostęp do informacji w urządzeniu końcowym użytkownika, w szczególności z wykorzystaniem plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie.zamknij
Przejdź do treści